Port Polska rusza z kopyta. CPK wystawia 19 wniosków
Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła 19 wniosków o pozwolenia na budowę kluczowych obiektów lotniska Port Polska. Spółka chce wejść w fazę robót od 2026 r.
Centralny Port Komunikacyjny poinformował w piątkowym komunikacie, że skierował do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego 19 wniosków o pozwolenia na budowę najważniejszych elementów nowej infrastruktury lotniskowej. Wśród nich są dokumenty dotyczące terminala oraz dworców: kolejowego i autobusowego wraz z fundamentami.
Istotną częścią dokumentacji jest projekt terminala pasażerskiego. Obiekt ma mieć ok. 450 tys. mkw powierzchni, niemal trzykrotnie więcej niż obecny terminal Lotniska Chopina. Na dzień otwarcia przewidziano 72 rękawy pasażerskie i ok. 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej. Podpisanie umowy na budowę planowane jest na 2026 r.
Rygor i decyzja lokalizacyjna
Na początku grudnia wojewoda mazowiecki nadał rygor natychmiastowej wykonalności decyzji lokalizacyjnej CPK. Jak wskazano, umożliwiło to uruchomienie ścieżki prowadzącej do pozwoleń na budowę oraz rozpoczęło proces odszkodowawczy związany z przejmowaniem brakujących działek pod inwestycję.
Spółka podkreśla, że dzięki rygorowi można uruchomić formalności niezbędne do rozpoczęcia prac. Decyzja lokalizacyjna dotycząca inwestycji Centralny Port Komunikacyjny obejmuje komponent lotniskowy, drogowy i kolejowy, co ma uporządkować proces przygotowań dla całego przedsięwzięcia.
Pierwsze prace i harmonogram
Wśród złożonych wniosków znalazł się także ten dotyczący palowania pod terminalem, czyli pierwszego etapu budowy fundamentów. "W pierwszej fazie przewidujemy wbicie ponad 8100 pali o długości od 9 do 30 metrów" – poinformował w komunikacie prezes CPK dr Filip Czernicki, dodając, że przetarg ma ruszyć w najbliższych dniach.
Zgodnie z harmonogramem budowa lotniska na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – Port Polska – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. to 131,7 mld zł.
Kilka dni temu Donald Tusk ogłosił także zmianę nazwy lotniska. To już nie Centralny Port Komunikacyjny, a Port Polska. Nazwa spółki CPK nie podlega zmianie.