Jest kluczowa decyzja w sprawie CPK. "Rygor natychmiastowej wykonalności"

Wojewoda mazowiecki nadał rygor natychmiastowej wykonalności decyzji lokalizacyjnej CPK, co uruchamia procedury budowlane i odszkodowawcze na terenie trzech gmin.

Arkadiusz Stando
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Jest kluczowa decyzja w sprawie CPK. "Rygor natychmiastowej wykonalności"

Wojewoda Mariusz Frankowski poinformował, że decyzja lokalizacyjna z 8 stycznia dla Centralnego Portu Komunikacyjnego została objęta rygorem natychmiastowej wykonalności na podstawie znowelizowanej ustawy o CPK. Obejmuje ona teren w gminach Teresin, Wiskitki i Baranów oraz komponent lotniskowy, drogowy i kolejowy inwestycji.

Dalsza część tekstu pod wideo

Uruchomienie rygoru umożliwia sprawne rozpoczęcie formalności niezbędnych do pozyskania pozwoleń na budowę. Z punktu widzenia mieszkańców oznacza to start procesu odszkodowawczego dla wszystkich właścicieli nieruchomości objętych decyzją lokalizacyjną.

Proces odszkodowawczy

Postępowaniem odszkodowawczym objętych będzie 920 działek, w tym 117 zabudowanych i 803 niezabudowane. Łącznie prowadzonych ma być ponad 670 postępowań wobec właścicieli tych nieruchomości. Odszkodowania będą ustalane na podstawie szacunków przygotowanych przez rzeczoznawców majątkowych.

Do wszystkich osób objętych postępowaniem trafią zawiadomienia o wszczęciu procedury. Urząd Wojewódzki wyznaczy opiekunów, którzy mają wyjaśniać pojawiające się wątpliwości. Zakłada się, że proces sporządzania operatów i określania wysokości odszkodowań zakończy się 31 marca, choć w praktyce może potrwać dłużej.

Warunki wypłat i harmonogram CPK

Właściciele działek będą mogli otrzymać 85 proc. zaliczki na poczet odszkodowania, niezależnie od tego, czy złożą odwołanie od decyzji. Procedura dotyczy osób, które nie sprzedały nieruchomości w Programie Dobrowolnych Nabyć, w ramach którego CPK skupował grunty na podstawie indywidualnych wycen.

Zgodnie z harmonogramem budowa Lotniska CPK w gminach Baranów, Wiskitki i Teresin ma ruszyć w 2026 r. W 2031 r. port ma uzyskać wymagane certyfikacje, a rok później zostać oddany do użytku razem z pierwszym odcinkiem KDP Warszawa – CPK – Łódź. Koszt inwestycji do 2032 r. szacowany jest na 131,7 mld zł.