Nadal nie wszyscy Polacy mają dostęp do internetu. Pokazali liczby

Nadal nie we wszystkich polskich domach znajdziemy dostęp do internetu. Według najnowszych danych GUS, w 2025 roku brak łącza to już co prawda rzadkość, lecz do 100 proc. jeszcze daleko.

Arkadiusz Stando
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Nadal nie wszyscy Polacy mają dostęp do internetu. Pokazali liczby

Z danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że w 2025 roku dostęp do sieci posiadało 96,2 proc. gospodarstw domowych. Internet stał się tym samym standardowym wyposażeniem polskich mieszkań. Codzienne korzystanie z internetu deklaruje 85 proc. osób w wieku od 16 do 74 lat. Jak wskazuje GUS, sieć jest więc stałym elementem życia większości społeczeństwa w tej grupie wiekowej.

Dalsza część tekstu pod wideo

Najpopularniejszym urządzeniem do łączenia się z siecią pozostaje smartfon. W badaniu GUS zadeklarowało to 87,3 proc. użytkowników internetu w wieku 16–74 lata. Zdecydowanie rzadziej wykorzystywane są komputery stacjonarne, z których korzysta 19,4 proc. ankietowanych, oraz tablety z wynikiem 16,2 proc.

Mimo rosnącej roli smartfonów laptop nadal odgrywa ważną rolę, szczególnie w pracy i nauce. Z tego typu komputera korzysta ponad połowa internautów, co w badaniu przełożyło się na wynik 56,9 proc.

Popularne formy korzystania z internetu

Z badania wynika, że internet służy przede wszystkim do pozyskiwania informacji i komunikacji. 69 proc. Polaków wykorzystuje sieć do czytania wiadomości, gazet i czasopism w formie online. Ten sam odsetek respondentów wskazał także na korzystanie z poczty elektronicznej.

Bardzo popularne są komunikatory internetowe – używa ich 75 proc. badanych. Z mediów społecznościowych korzysta 63 proc. osób, a 66 proc. używa internetu do wyszukiwania informacji o towarach i usługach.

Internet wykorzystywany jest również w codziennych sprawach konsumenckich. 57 proc. Polaków zamawia towary lub usługi przez sieć. Z kolei 58 proc. korzysta z bankowości internetowej.

Dostęp do sieci w firmach

Według danych GUS niemal wszystkie przedsiębiorstwa w Polsce mają dostęp do internetu. W badaniu zadeklarowało to 99 proc. firm działających w kraju.

Nieco inaczej wygląda kwestia własnej obecności w sieci. 68 proc. przedsiębiorstw posiada stronę internetową, co oznacza, że ponad jedna trzecia firm wciąż nie wykorzystuje w pełni tego kanału komunikacji z klientami.