Zmiany w opłacie cukrowej. Część napojów nie będzie już obejmowana

Rząd planuje nowelizację ustawy o zdrowiu publicznym, która przewiduje istotne zmiany w zakresie poboru tzw. opłaty cukrowej.

Arkadiusz Stando (astnd)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Zmiany w opłacie cukrowej. Część napojów nie będzie już obejmowana

Nowy projekt zakłada, ze ciężar uiszczania opłaty zostanie przeniesiony na producentów, importerów i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia napojów. Nowe przepisy powiążą obowiązek podatkowy z pierwszą sprzedażą produktu, a nie – jak dotychczas – z jego wprowadzeniem na rynek krajowy.

Dalsza część tekstu pod wideo

Projekt przygotowało Ministerstwo Finansów i we wtorek został on opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Zgodnie z uzasadnieniem, nadrzędnym celem jest uproszczenie systemu rozliczeń oraz wyeliminowanie wątpliwości związanych z obowiązującymi regulacjami. Resort wskazał, że zmiana pozwoli łatwiej ustalić, kto jest zobowiązany do uiszczenia opłaty, a to z kolei ułatwi skuteczną kontrolę jej poboru.

Jedną z kluczowych zmian będzie powiązanie obowiązku uiszczenia należności z momentem dokonania pierwszej sprzedaży. To pojęcie obejmie nie tylko transakcję handlową, ale również darowiznę, wydanie napoju na cele własnej działalności gospodarczej czy wykorzystanie go w działaniach reklamowych. Jak zaznaczyło Ministerstwo Finansów, dzięki temu z systemu zostaną usunięte luki wynikające z obecnych przepisów.

Opłata liczona od wszystkich cukrów

Kolejną z proponowanych zmian sugeruje, aby podstawa obliczania opłaty była jednoznacznie powiązana z łączną zawartością cukrów w napoju – zarówno tych naturalnie występujących, jak i dodanych w procesie produkcji. W praktyce oznacza to, że kwota opłaty będzie wyliczana na podstawie wartości wskazanej w obowiązkowej informacji o wartości odżywczej umieszczonej na etykiecie produktu.

Zmiany obejmą także koncentraty, niezależnie od ich formy – płynnej, stałej, półpłynnej czy w postaci syropu. Z uwagi na ich wysoką zawartość cukru w porównaniu z gotowym napojem, przewidziano odrębną stawkę opłaty naliczaną za litr lub kilogram koncentratu.

Suplementy diety i napoje funkcjonalne

Projekt zakłada również rozszerzenie przepisów na suplementy diety sprzedawane w formie napojów, w tym syropy. Wyjątkiem będą jednak produkty oferowane w opakowaniach do 200 ml, które pełnią rolę wspomagającą w leczeniu farmakologicznym i są dostępne głównie w aptekach, jak np. syrop prawoślazowy czy preparaty z rutyną.

Nowe przepisy obejmą także napoje zawierające co najmniej 20 proc. soku owocowego, ale jednocześnie do 5 g cukru i dodatki w postaci substancji słodzących, kofeiny lub tauryny.

Produkty zwolnione z podatku

Spod opłaty mają zostać wyłączone mieszanki wody z sokiem owocowym lub warzywnym, o ile nie będą do nich dodane substancje słodzące, kofeina ani tauryna. Takie napoje nie będą traktowane jako objęte dodatkowymi kosztami.

Drugą kategorią wyłączeń będą wybrane nektary, m.in. z pigwy, rokitnika, aronii, czarnej porzeczki, agrestu czy wiśni. Warunkiem jest zawartość cukru na poziomie nie wyższym niż 13 g na 100 ml oraz brak dodatków takich jak słodziki czy kofeina.

Procedury administracyjne i zwrot opłaty

Nowelizacja przewiduje też ułatwienia formalne – deklaracja CUK-1 będzie mogła być podpisywana nie tylko podpisem kwalifikowanym, ale również innymi dopuszczonymi formami.

Dodatkowo przedsiębiorcy otrzymają możliwość ubiegania się o zwrot opłaty w przypadku eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy napojów. Uprawnienie to będzie jednak ograniczone do dwóch grup: podmiotów, które faktycznie zapłaciły opłatę, oraz pierwszych nabywców dokonujących dalszej sprzedaży za granicę. Zwrot ma następować na wniosek złożony do urzędu skarbowego w terminie sześciu miesięcy od dokonania transakcji.

Zmiany dla producentów i kontroli rynku

Projekt nowelizacji przewiduje, że głównymi podmiotami odpowiedzialnymi za wnoszenie opłaty będą producenci, importerzy i jednostki wprowadzające produkty na rynek wewnątrz Unii Europejskiej. Ma to jednoznacznie zamknąć spory interpretacyjne dotyczące sprzedawców detalicznych i podmiotów pośredniczących, a tym samym uprościć proces nadzorowania systemu.