Polacy odchodzą od alkoholu. Małe sklepiki mogą się nie utrzymać

W listopadzie 2025 r. sklepy małoformatowe do 300 m2 zanotowały spadek sprzedaży o 1 proc. i mniej transakcji o 4,6 proc. niż rok wcześniej.

Arkadiusz Stando
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Polacy odchodzą od alkoholu. Małe sklepiki mogą się nie utrzymać

Z danych Polskiej Izby Handlu i CMR wynika, że w listopadzie osłabła aktywność zakupowa w małych sklepach. Choć średnia wartość paragonu wzrosła o 4 proc. do 27,9 zł, liczba opakowań w koszyku pozostała podobna jak rok wcześniej (średnio 3,9). Spadek liczby transakcji przełożył się na niższą łączną wartość sprzedaży.

Dalsza część tekstu pod wideo

Kolejny miesiąc z rzędu w tym formacie gorzej sprzedawał się alkohol. Piwo miało o 6 proc. mniej paragonów, wódki czyste o 7 proc. mniej, a wódki smakowe o 1 proc. mniej. Rzadziej wybierano też wina, a whisky w przeliczeniu na litry sprzedała się o 10 proc. słabiej niż przed rokiem. Na tle kategorii wyróżniały się drinki z niewielką zawartością alkoholu: ich obecność na paragonach wzrosła o 17 proc. Ostatnie raporty potwierdzają, że Polacy coraz częściej odchodzą od alkoholu.

Alkohol i nikotyna pod presją

Spadki dotknęły również produkty nikotynowe. Według CMR tradycyjne papierosy sprzedały się o 11 proc. gorzej w przeliczeniu na sztuki, a tytoń o 16 proc. Wkłady do podgrzewania tytoniu utrzymały poziom sprzed roku, natomiast objęte nową opłatą akcyzową jednorazowe e-papierosy i pody do urządzeń wielorazowych praktycznie wypadły ze sprzedaży.

Jednocześnie wyraźnie wzrosła zarówno dostępność, jak i sprzedaż saszetek nikotynowych oraz płynów do elektronicznych papierosów. Zmiana struktury zakupów widoczna jest więc nie tylko w alkoholu, ale też w segmencie wyrobów nikotynowych, gdzie część kategorii traci, a inne przejmują popyt klientów małych sklepów.

Droższe produkty tracą, funkcjonalne zyskują

Nadal spadała sprzedaż produktów, których ceny w ostatnich miesiącach mocno rosły: czekolad (o 12 proc. mniej niż rok wcześniej), innych słodyczy czekoladowych, soków (o 10 proc. mniej w litrach) oraz jajek. Sprzedaż kawy utrzymała się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego, gorzej sprzedawały się też m.in. masło i margaryny, olej, mąki i cukier.

Częściej niż przed rokiem na paragonach pojawiały się produkty funkcjonalne, w tym napoje z dodatkiem witamin i mikroelementów (wzrost sprzedaży o 11 proc.), batony proteinowe i wysokobiałkowe produkty mleczne. Klienci częściej wybierali także substancje słodzące, wafle zbożowe i dania instant, a wolumen napojów energetyzujących wzrósł o 15 proc. W ujęciu od stycznia do listopada 2025 r. wartość sprzedaży wzrosła o niespełna 1 proc., przy spadku liczby transakcji o 7 proc.