Ogromne tąpnięcie w Chinach. Tak źle nie było od dawna
Sprzedaż samochodów w Chinach spadła w listopadzie o 8,5 proc., drugi miesiąc z rzędu, co oznacza najmocniejsze tąpnięcie od dziesięciu miesięcy.
Sprzedaż na największym rynku motoryzacyjnym świata wyniosła w listopadzie 2,24 mln aut, po październikowym spadku o 0,8 proc., podało China Passenger Car Association. Sekretarz generalny organizacji Cui Dongshu ocenił, że skala zniżki jest "anormalna" jak na końcówkę roku i przypomina sytuację sprzed 17 lat, gdy – jak wskazał – "pod presją była konsumpcja".
Rekordowy udział osiągnęły samochody elektryczne i hybrydy plug-in, które odpowiadały za 58,9 proc. sprzedaży. Oficjalne dane pokazują, że w pierwszych 11 miesiącach zrealizowano ponad 11,2 mln dotowanych wymian aut na EV i PHEV. Na spadek sprzedaży złożyły się wygasające dopłaty rządowe, mocny spadek popytu na auta benzynowe oraz wysoka baza z ubiegłego roku. Cui przewiduje mimo to wzrost rynku o 5 proc. w całym roku.
Silna konkurencja na rynku
Analitycy CMBI spodziewają się w 2026 roku w zasadzie płaskiej sprzedaży przy jeszcze ostrzejszej konkurencji i "możliwie rekordowej liczbie nowych modeli". Przed planowanym od 2026 roku zmniejszeniem o połowę ulg podatkowych na EV i PHEV wielu producentów oferuje dopłaty do 15 000 juanów dla zamówień złożonych przed końcem roku, nawet jeśli dostawy przypadną na kolejny rok.
Pod presją pozostaje BYD, który w listopadzie zanotował niższą sprzedaż niż rok wcześniej, trzeci miesiąc globalnych spadków z rzędu, mimo rekordowego eksportu. Firma zrealizowała 91 proc. obniżonego celu sprzedażowego. Jednocześnie Tesla zwiększyła sprzedaż w Chinach do 73 145 aut po październikowym minimum na poziomie 26 006 sztuk, a Xiaomi trzeci miesiąc z rzędu dostarczyło ponad 40 000 EV, osiągając roczny cel 350 000 pojazdów.
Eksport chińskich samochodów przyspieszył w listopadzie, a dynamika wzrostu sprzedaży zagranicznej sięgnęła 52,4 proc. wobec 27,7 proc. w październiku. CMBI szacuje, że w przyszłym roku większość wzrostu eksportu będzie pochodzić z segmentu EV i PHEV, których wysyłki mają wzrosnąć o 40 proc. do 2,83 mln sztuk.