Totalna dominacja InPostu. To było do przewidzenia

Urząd Komunikacji Elektronicznej publikuje raport z badania społecznego zapotrzebowania na usługi powszechne. Potwierdza on mocną pozycję InPostu, ale jest coś jeszcze godnego uwagi.

Sebastian Barysz
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Totalna dominacja InPostu. To było do przewidzenia

Raport wskazuje, że InPost może pochwalić się najwyższą rozpoznawalnością i jest najczęściej wybieranym operatorem przez klientów indywidualnych oraz liderem wśród firm.

Dalsza część tekstu pod wideo

InPost numerem 1

“Poczta Polska (Pocztex) osiąga wysoką rozpoznawalność (92,7%), co plasuje ją w ścisłej czołówce firm kurierskich w Polsce. Mimo że ustępuje InPostowi (96,9%) i DHL (95,3%), wynik ten świadczy o jej ugruntowanej pozycji na rynku i silnej świadomości marki wśród Polaków” – czytamy w raporcie.

Jeśli chodzi o spontaniczną rozpoznawalność, to InPost w 2024 r. osiągnął poziom 73,8 % i jest to znaczący wzrost w porównaniu do 2020 r., bo wtedy ten wynik wynosił 62,6 %. Raport wskazuje, że odróżnieniu do InPostu oraz Poczty Polskiej “inne firmy kurierskie, takie jak DHL, DPD czy GLS, mają zdecydowanie niższy poziom spontanicznej rozpoznawalności, która w większości przypadków pozostała na podobnym poziomie w porównaniu do 2020 roku”.

  • Wśród klientów indywidualnych to właśnie InPost jest najczęściej wskazywanym “głównym operatorem” (71,8%), istotnie wyprzedzając DPD (9,7%), Pocztę Polską (6,5%) i DHL (6,4%).
  • Również w segmencie klientów instytucjonalnych InPost jest najczęściej używanym operatorem (38,4%), przed Pocztą Polską (24,7%), DPD (17,5%) i DHL (15,3%).
  • Raport uwzględnia również obroty firmy i okazuje się, że wraz z ich wzrostem rośnie wykorzystywanie DHL oraz DPD – a udział InPostu maleje.

W tym segmencie InPost traci

DHL wyraźnie zyskuje większą popularność w firmach o wyższych wydatkach. W przedziale od 1 mln do 5 mln z usług DHL korzysta 33,3 % firm (tyle samo, co InPost). W przedziale powyżej 5 mln – już 35,7%. DPD w firmach o wydatkach powyżej 5 mln zdobywa 28,6 %. Korzystanie z InPost deklaruje 7,1 %. firm o obrotach powyżej 5 mln zł.