Ogromny przetarg w PKP Intercity. Pociągi rozwiną prędkości powyżej 300 km/h

PKP Intercity przygotowuje się do największego w swojej historii przetargu na pociągi dużych prędkości. Jednym z głównych kandydatów do dostarczenia nowoczesnych składów jest Siemens Mobility, który oficjalnie potwierdził chęć udziału w postępowaniu.

Mateusz Wróbel (Mat1K)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Ogromny przetarg w PKP Intercity. Pociągi rozwiną prędkości powyżej 300 km/h

Niemiecki producent zamierza zaproponować platformę Velaro Novo, a więc najnowszą generację pociągów zdolnych do jazdy z prędkością przekraczającą 300 km/h. To właśnie takie składy mają w przyszłości obsługiwać połączenia na liniach planowanych w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego i połączyć główne miasta Polski w niespełna dwie godziny.

Dalsza część tekstu pod wideo

Co zapewnią nowe pociągi?

Nowe pociągi mają być nie tylko szybkie, ale i wyjątkowo energooszczędne. Siemens zapewnia, że Velaro Novo zużywa o 30 procent mniej energii niż wcześniejsze generacje, co ma znacząco obniżyć koszty eksploatacji i wpływ na środowisko. Wysoka efektywność to zasługa nowoczesnych rozwiązań aerodynamicznych, lżejszej konstrukcji oraz zoptymalizowanego napędu. Co więcej, składy będą wielosystemowe, czyli przystosowane do jazdy w różnych krajach Europy - dzięki temu PKP Intercity mogłoby rozwijać połączenia międzynarodowe bez konieczności wymiany lokomotyw czy taboru na granicy.

Siemens deklaruje także gotowość do współpracy z polskimi producentami przy realizacji projektu. Firma ma już doświadczenie w kooperacji z lokalnymi partnerami, między innymi przy budowie warszawskiego metra, i zapewnia, że część produkcji mogłaby zostać zlokalizowana w Polsce. Przetarg na szybkie pociągi ma ruszyć w najbliższych miesiącach, a pierwsze kontrakty planowane są na 2027 rok. Jeśli projekt dojdzie do skutku, będzie to milowy krok w modernizacji polskiej kolei i wprowadzi PKP Intercity do grona przewoźników obsługujących połączenia klasy europejskich kolei dużych prędkości.