Jest decyzja. We wschodniej Polsce przestaną latać samoloty

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej ogłosiła wprowadzenie strefy ograniczonej ruchu lotniczego wzdłuż granicy z Białorusią i Ukrainą. Restrykcje obowiązują od 10 września do 9 grudnia i mają związek z bezpieczeństwem państwa.

Arkadiusz Stando (astnd)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Jest decyzja. We wschodniej Polsce przestaną latać samoloty

Decyzja została podjęta na wniosek Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych i zatwierdzona rozporządzeniem Ministra Infrastruktury. Strefa ograniczona EP R129 obejmuje całe polskie granice z oboma krajami i funkcjonuje od godz. 22:00 dnia 10 września do godz. 23:59 dnia 9 grudnia.

Dalsza część tekstu pod wideo

Władze podkreśliły, że naruszenie zasad obowiązujących w tej strefie traktowane będzie jako złamanie przepisów Prawa Lotniczego. PAŻP zaznaczyła, że wlot statków powietrznych bez spełnienia kryteriów wyłączenia oznacza wejście w przestrzeń objętą zakazem.

Zasady funkcjonowania strefy EP R129

Zgodnie z opublikowanymi zasadami, od zachodu do wschodu słońca obowiązuje całkowity zakaz lotów w wyznaczonej przestrzeni, wyjątek stanowią jedynie wojskowe statki powietrzne. Oprócz tego, przez całą dobę zakazane są loty cywilnych dronów.

W porze dziennej restrykcje przewidują kilka wyjątków. Dozwolone są starty maszyn wojskowych oraz loty cywilne, jeśli zostaną wcześniej zgłoszone w planie lotu, a samoloty wyposażone są w sprawny transponder działający w modzie A i C lub w modzie S. Konieczne jest także utrzymywanie kontaktu radiowego z właściwą służbą kontroli ruchu lotniczego. Oprócz tego dopuszczone mogą być operacje wykonywane na hasło GARDA, ALPHA SCRAMBLE, a także loty o statusie HEAD, STATE, SAR, HOSP, MEDEVAC i FFR.

Wyjątki od zakazu lotów

Specjalne przepisy przewidują umożliwienie lotów związanych z udzielaniem pomocy w sytuacjach nadzwyczajnych. Chodzi m.in. o operacje ratownicze w przypadku zagrożenia zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt "w tym w szczególności w czasie wystąpienia klęsk żywiołowych, katastrof, zagrożeń ekologicznych lub sytuacji awaryjnych" – wskazano w komunikacie.

Dodatkowo możliwe jest wykonywanie lotów związanych z ochroną i kontrolą infrastruktury krytycznej, a także operacji lotniczego pogotowia ratunkowego czy lotnictwa państwowego, po wcześniejszej koordynacji z Dyżurną Służbą Operacyjną Centrum Operacji Powietrznych – Dowództwa Komponentu Powietrznego.

Koordynacja i nadzór

Wszystkie loty wymagające odstępstw od obowiązujących ograniczeń muszą być uzgadniane z właściwymi służbami, które odpowiadają za bezpieczeństwo przestrzeni powietrznej. Jak podkreślono, każde odstępstwo będzie starannie weryfikowane pod kątem zasadności i zgodności z procedurami.