Polski hit eksportowy. Ponad 16 proc. globalnego rynku należy do nas

Mówi się, że polskimi towarami eksportowymi są gry komputerowe i meble. Owszem, nasze produkty z tych segmentów są cenione na świecie, ale jest coś jeszcze – znicze.

Sebastian Barysz
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Polski hit eksportowy. Ponad 16 proc. globalnego rynku należy do nas

Co prawda Znicz Pruszków nie radzi sobie w tym sezonie najlepiej, ale “normalne” znicze wykręcają rekord za rekordem. Okazuje się bowiem, że Polska jest zniczową potęgą, która depcze po piętach Państwu Środka.

Dalsza część tekstu pod wideo

Polskie znicze znane na całym świecie

Wtorkowa “Rzeczpospolita” podkreśla, że Polska jest europejskim liderem w produkcji i eksporcie zniczy nagrobkowych. W skali globalnej wyprzedzają nas jedynie Chiny. 

Na potwierdzenie garść liczb. “Rzeczpospolita” powołuje się na dane z International Trade Center oraz Akcenty, z których wynika, że w 2024 r. produkcja zniczy na potrzeby rynków zagranicznych dała Polsce 727 mln euro. Oznacza to, że Polska posiadała 16,2 proc. udziału w globalnym rynku eksportowym. W 2024 r. więcej zniczy eksportowały jedynie Chiny.

Z ujawnionych danych wynika, że najwięcej polskich zniczy trafia do Niemiec, Holandii oraz Rumunii.

Chiny, Polska, Wietnam – tak wygląda podium

Jest jeszcze jeden kraj, który dołącza do zniczowej czołówki. Wietnam niemal dorównuje Polsce w globalnym eksporcie zniczy, mając udział mniejszy jedynie o 0,1 pkt proc. W 2024 roku jego eksport wzrósł aż o 62 proc.

W tym miejscu pragniemy przypomnieć o zasadach wyrzucania zniczy. Otóż istnieje pewien specyficzny rodzaj zniczy, którego nie wolno wyrzucać do zwykłych kontenerów. Grozi za to kara nawet 5 tys. zł.