Orlen z ogromnym kontraktem. 800 milionów złotych w kolej

Orlen Kolej zamówił 40 nowoczesnych lokomotyw o łącznej wartości ponad 800 mln zł. Maszyny dostarczą polscy producenci – Pesa oraz Newag – w formule leasingu operacyjnego. Nowy tabor ma trafić do spółki w latach 2027–2028.

Arkadiusz Stando
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Orlen z ogromnym kontraktem. 800 milionów złotych w kolej

Orlen poinformował, że umowa obejmuje dostawę 40 lokomotyw dla Orlen Kolej. Kontrakty przewidują pozyskanie dwóch typów pojazdów trakcyjnych od krajowych producentów. Spółka podkreśla, że inwestycja ma zwiększyć efektywność energetyczną przewozów oraz unowocześnić flotę.

Dalsza część tekstu pod wideo

Zgodnie z zawartymi umowami Orlen Kolej zamówił 20 lokomotyw typu 304E Gama produkowanych przez Pesę oraz 20 lokomotyw E6ACTadnb Dragon 2 z zakładów Newagu. Dostawy przewidziano na lata 2027–2028, co oznacza stopniowe wprowadzanie nowych jednostek do eksploatacji. W zakładach gdzie powstaną, zatrudnienie znajduje ponad 5,5 tys. osób.

Nowe lokomotywy mają silniki trakcyjne o mocy odpowiednio 5,6 MW w przypadku Gam oraz 5 MW w modelu Dragon 2. Jak wynika z informacji podanych przez Orlen, konstrukcje te zużywają około 30 proc. mniej energii w przeliczeniu na przewiezioną tonę ładunku w porównaniu ze starszymi typami lokomotyw. Spółka wskazuje, że poprawa efektywności energetycznej ma kluczowe znaczenie dla kosztów operacyjnych i konkurencyjności przewozów.

Lokomotywy wyposażono również w tzw. moduły dojazdowe, które umożliwiają pracę na odcinkach pozbawionych trakcji elektrycznej. Rozwiązanie to ma zwiększyć elastyczność operacyjną przewoźnika, pozwalając na obsługę tras wymagających wjazdu na niezelektryfikowane linie, bocznice czy terminale. Orlen podkreśla, że takie wyposażenie wspiera większą niezależność operacyjną spółki.

Projekt realizowany jest w formule leasingu operacyjnego. Finansowanie zapewnia PKO Leasing, co pozwala Orlen Kolej na odnowienie i rozbudowę parku taborowego bez konieczności ponoszenia jednorazowego, pełnego kosztu zakupu lokomotyw.