Polacy oceniają Black Friday 2025. Do której grupy należysz?
Najnowszy raport UCE Research i Shopfully Poland ujawnia stosunek Polakow do Black Friday. Trzy grupy, trzy różne spojrzenia na temat.
Z raportu wynika, że 47,6 proc. ankietowanych ocenia promocje przygotowywane na Black Friday jako atrakcyjne. Odmiennego zdania jest 29 proc. badanych, natomiast 23,4 proc. respondentów nie potrafiło jednoznacznie określić swojego stosunku do tego typu akcji.
Większość ocenia dobrze Black Friday, ale sceptyków nie brakuje
Eksperci UCE Research zwracają uwagę, że wyniki badania potwierdzają wciąż ograniczone zaufanie kupujących do sprzedawców. Część klientów jest przekonana, że przynajmniej niektóre obniżki to jedynie zabieg marketingowy, poprzedzony wcześniejszym podniesieniem cen. Jednocześnie znacząca grupa konsumentów deklaruje, że potrafi znaleźć realne okazje, szczególnie w sklepach internetowych.
Według autorów opracowania, przekonanie o opłacalności wyprzedaży wśród części kupujących wynika z wcześniejszych, pozytywnych doświadczeń. To najczęściej osoby, które realnie zaoszczędziły na zakupach takich jak sprzęt RTV i AGD, elektronika, odzież znanych marek czy kosmetyki oferowane faktycznie taniej niż zwykle. W przypadku tych kategorii stosunkowo łatwo porównać ceny dzięki internetowym porównywarkom i sprawdzić, czy obniżka jest rzeczywista.
Inaczej postrzegają Black Friday klienci rozczarowani poprzednimi zakupami, którzy wcześniej dali się skusić na pozorne rabaty. Wśród sceptyków są również osoby z zasady nieufnie podchodzące do intensywnych działań marketingowych i głośno nagłaśnianych akcji promocyjnych.
W tych grupach są najwięksi zwolennicy Black Friday
Różnice w ocenach promocji widoczne są między kobietami i mężczyznami. Dane z raportu pokazują, że panowie częściej niż panie uważają obniżki za opłacalne i realnie korzystne. Ten punkt widzenia (korzystne promocje) dzielą inne grupy: osoby w wieku 35-44 lat, konsumenci z miesięcznym dochodem powyżej 9 tys. zł, osoby z wykształceniem zawodowym, czy mieszkańcy mniejszych miejscowości (od 5 do 19 tys. mieszkańców).
Ekspert Shopfully Poland, Robert Biegaj, zwraca uwagę w raporcie, że mężczyźni stosunkowo często kupują dobra trwałe, takie jak elektronika, akcesoria sportowe czy narzędzia. W tych kategoriach rabaty potrafią być wyraźnie widoczne. Kobiety natomiast są bardziej ostrożne, skłonne do porównywania ofert, a także częściej pamiętają wcześniejsze ceny produktów. Z badania wynika również, że osoby w wieku 35-44 lat należą do najbardziej aktywnych zakupowo, szczególnie w internecie, i lepiej oceniają, czy promocja faktycznie obniża koszt zakupu.
Grupa o wyższych dochodach, jak wskazują autorzy raportu, częściej sięga po droższe produkty, przy których obniżki procentowe są zazwyczaj największe. To sprawia, że potencjalna kwotowa oszczędność w czasie Black Friday bywa w ich przypadku szczególnie odczuwalna.
Osoby starsze są bardzo ostrożne
Po drugiej stronie znajdują się najbardziej sceptyczni wobec Black Friday konsumenci. Według raportu są to głównie osoby w wieku 65-74 lat, z zarobkami w przedziale 5–7 tys. zł, legitymujące się wyższym wykształceniem i mieszkające w największych miastach. Ta grupa zdecydowanie rzadziej postrzega listopadowe wyprzedaże jako szansę na realne oszczędności.
Starsze osoby częściej podchodzą z rezerwą do nowych form promocji oraz sprzedaży internetowej i nie mają zaufania do narzędzi e-commerce. Wyżej wykształceni klienci z dużych ośrodków miejskich są też bardziej krytyczni wobec przekazów marketingowych i nawykowo sprawdzają informacje.
Dodatkowo, w dużych miastach promocje pojawiają się regularnie i trwają dłużej, przez co sama akcja Black Friday nie jest dla nich aż tak wyjątkowa na tle innych okresów rabatowych.