Aż 80 mln zł kary dla Vectry. UOKiK chce, by oddali pieniądze klientom
UOKiK grzmi, a Vectra dalej swoje. Kolejna kara dla firmy oraz widmo zwrotu środków dla klientów. Oto szczegóły.
Kolejna odsłona batalii między Vectrą, a UOKiK oraz klientami. Mimo kary nałożonej w 2022 r. i zarzutów z marca 2024 r. Vectra nie przestała naruszać praw konsumentów, co potwierdziły kolejne skargi. Dlatego prezes UOKiK ponownie postawił Vectrze zarzuty i wydał decyzję w tej sprawie.
W poprzedniej decyzji wskazaliśmy wyraźnie, że praktyki Vectry naruszają prawo. Spółka nie zmieniła jednak swoich działań. Nie ma naszej zgody na łamanie praw konsumentów. Jednostronne, bezpodstawne zmiany w wykonywanych umowach i podwyższanie umówionych kwot abonamentów to rażące przykłady nadużyć wobec klientów.
Problem z umowami
Vectra podnosiła klientom opłaty za internet i telewizję, mimo trwających umów. W efekcie konsumenci musieli płacić więcej, nawet do 144 zł rocznie, jeśli korzystali z obu usług. Część klientów dowiadywała się o planowanych lub już wprowadzonych podwyżkach niedługo po podpisaniu umowy.
Prezes UOKiK nałożył więc na Vectrę karę w wysokości ponad 80,7 mln zł i nakazał zakończenie tych praktyk. Spółka będzie musiała zwrócić klientom nienależnie pobrane opłaty za podwyższony abonament.
Będą rekompensaty dla klientów?
Po uprawomocnieniu się decyzji Vectra poinformuje o niej klientów. Obecni abonenci dostaną zwrot pieniędzy lub rabat w opłacie miesięcznej, a byli klienci otrzymają zwrot środków.
Oprócz obowiązku zwrotu pieniędzy po uprawomocnieniu się decyzji UOKiK, klienci Vectry wciąż mogą samodzielnie dochodzić swoich praw. Mogą złożyć reklamację, a jeśli to nie przyniesie skutku, mogą skierować sprawę do sądu, powołując się na przepisy o nieuczciwych praktykach rynkowych i kodeks cywilny. Decyzja UOKiK nie jest prawomocna, więc Vectra może odwołać się do sądu.
Co na to Vectra?
Vectra przesłała naszej redakcji obszerny komentarz w sprawie decyzji UOKiK.
Nie zgadzamy się z decyzją UOKiK. Jesteśmy przekonani, że nasze działania były i są zgodne z przepisami, co zostało Urzędowi rzetelnie wyjaśnione w trakcie postępowania. Jesteśmy największym polskim stacjonarnym operatorem telekomunikacyjnym, który od 35 lat konsekwentnie reinwestuje przychody w rozwój krajowych sieci, zbudowaliśmy największą rodzimą infrastrukturę światłowodową docierającą do 4,2 mln gospodarstw domowych czyli do ponad 12 milionów Polaków. Dostosowywanie cen do realiów rynkowych, zwłaszcza przy skumulowanej inflacji przekraczającej 50% od 2019 roku, jest dla nas koniecznością. To niezbędne dla utrzymania ciągłości działania i dalszych inwestycji w infrastrukturę krytyczną dla bezpieczeństwa państwa i obywateli.