Zmiana od 30 listopada. Nowy obowiązek w mObywatelu

Nowa cyfrowa legitymacja nauczyciela, znajdująca się w mObywatelu, od 30 listopada 2025 r. stanie się podstawowym dokumentem potwierdzającym zatrudnienie i uprawnienia pedagogów. Z kolei plastikowy odpowiednik będzie dostępny tylko na życzenie i za opłatą.

Arkadiusz Stando
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Zmiana od 30 listopada. Nowy obowiązek w mObywatelu

Od 30 listopada 2025 r., na mocy rozporządzenia z 5 listopada bieżącego roku, wszyscy nauczyciele w Polsce zyskają nową legitymację służbową w formie elektronicznej. Głównym dokumentem stanie się mLegitymacja dostępna w aplikacji mObywatel, natomiast tradycyjna karta plastikowa będzie wydawana wyłącznie na wniosek zainteresowanego i odpłatnie.

Dalsza część tekstu pod wideo

mObywatel podstawą dla nauczycieli

Nowe regulacje w Karcie Nauczyciela wprowadzają całkowicie przeprojektowany system nadawania legitymacji służbowych. Od końca listopada 2025 r. nauczyciel zatrudniony w szkole publicznej lub niepublicznej otrzyma mLegitymację automatycznie w momencie nawiązania stosunku pracy. Dokument w aplikacji mObywatel będzie potwierdzał zarówno status zatrudnienia, jak i wszystkie uprawnienia związane z wykonywaniem zawodu.

Resort edukacji podkreśla, że elektroniczna legitymacja ma zastąpić dotychczasowe papierowe i plastikowe dokumenty i wpisuje się w szerszy proces cyfryzacji usług publicznych. Ministerstwo zapowiada, że mLegitymacja będzie łatwa do sprawdzenia i zawsze dostępna w telefonie, gdy nauczyciel będzie musiał udokumentować swoje uprawnienia.

Tradycyjna legitymacja za wniosek i opłatą

Mimo że wersja cyfrowa stanie się rozwiązaniem podstawowym, nauczyciele nadal zachowają prawo do legitymacji w formie plastikowej karty. Uzyskanie takiego dokumentu będzie możliwe tylko po złożeniu wniosku do dyrektora szkoły. Koszty przygotowania legitymacji poniesie nauczyciel, a wysokość opłaty ma odpowiadać rzeczywistemu kosztowi jej wykonania.

Z obowiązku ponoszenia opłaty będą zwolnieni wyłącznie ci pedagodzy, którym trzeba wystawić nową legitymację ze względu na błędy w już wydanym dokumencie lub zmianę nazwy szkoły. Dyrektor placówki zostanie zobowiązany do wydania legitymacji w formie karty nie później niż w ciągu 30 dni od dnia wpływu wniosku od nauczyciela.

Wzór nowej legitymacji nauczyciela:

Zmiana od 30 listopada. Nowy obowiązek w mObywatelu

Jak uzyskać mLegitymację, jeśli jestem nauczycielem?

Dane potrzebne do wystawienia mLegitymacji będą przechowywane w systemie informacji oświatowej (SIO). Będą to między innymi: imię, nazwisko, numer PESEL nauczyciela, numer legitymacji, daty wydania i unieważnienia oraz dane szkoły, takie jak jej nazwa, adres, numer kontaktowy i nazwisko dyrektora. Zdjęcie do mLegitymacji nauczyciela będzie pobierane z Rejestru Dowodów Osobistych, co ułatwi i przyspieszy cały proces.

Zmiany obejmą setki tysięcy nauczycieli

Resort edukacji szacuje, że nowy system obejmie około 728 tys. nauczycieli. Terminy wejścia w życie nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela oraz rozporządzenia określającego wzór legitymacji służbowej zostały tak skoordynowane, aby 30 listopada 2025 r. dotychczasowe regulacje wygasły, a procedura wydawania legitymacji – zarówno elektronicznych, jak i plastikowych – była kontynuowana bez przerw i zakłóceń.