Orlen zbada dno Bałtyku. Mają do tego specjalny pojazd

Flota Orlen Petrobaltic została rozbudowana o nowoczesny, bezzałogowy pojazd DriX H-8. Jednostka będzie wspierać badania dna morskiego w rejonach trudno dostępnych, umożliwiając bieżący monitoring infrastruktury oraz szybką reakcję na ewentualne zagrożenia.

Sebastian Barysz
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Orlen zbada dno Bałtyku. Mają do tego specjalny pojazd

To pierwsze tego typu rozwiązanie wykorzystywane w polskim sektorze cywilnym, które znacząco zwiększy bezpieczeństwo obiektów Grupy Orlen na Bałtyku.

Dalsza część tekstu pod wideo

DriX H-8 przeznaczony jest do realizacji zadań, które dotychczas wymagały udziału załóg. Nowa jednostka będzie odpowiadała m.in. za kontrolę stanu platform wydobywczych i morskich turbin wiatrowych oraz za precyzyjne tworzenie map dna Morza Bałtyckiego.

Oprócz tego pomoże w realizacji unijnych wymogów dotyczących tzw. rozporządzenia metanowego, które nakłada na sektor naftowy i gazowy obowiązek natychmiastowego wykrywania i reagowania na możliwe wycieki gazu.

Opracowany do zadań specjalnych

DriX H-8 został specjalnie zaprojektowany z myślą o zmiennych i trudnych warunkach Morza Bałtyckiego. Wyróżnia się wytrzymałością, autonomią oraz zdolnością do pozyskiwania bardzo dokładnych danych hydrograficznych i geofizycznych.

Dzięki temu stanowi bardziej ekonomiczną i przyjazną środowisku alternatywę wobec tradycyjnych jednostek załogowych. Wykorzystanie pojazdu pozwoli nie tylko na ograniczenie kosztów, ale również na skrócenie czasu wykonania zadań badawczych. Orlen Petrobaltic otrzymał już zgodę Urzędu Morskiego w Gdyni na przeprowadzenie testów jednostki na wyznaczonym akwenie.

Najnowsze technologie

Nowy pojazd został wyposażony w najbardziej zaawansowane czujniki do badań morskich, w tym zintegrowaną wielowiązkową echosondę MBES oraz profilograf dna SBP. DriX H-8 wyprodukowała francuska firma Exail, natomiast do Polski dostarczyła go szczecińska spółka Thesta, zajmująca się wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań w branży morskiej.

Model DriX jest obecnie jednym z najbardziej nowoczesnych pojazdów typu USV (Unmanned Surface Vehicle) dostępnych na globalnym rynku. Jak podkreślają eksperci, jego możliwości stanowią nowy standard w zakresie badań podwodnych dla przemysłu energetycznego.

W służbie bezpieczeństwa energetycznego

Orlen Petrobaltic jest jedyną polską firmą prowadzącą wydobycie i poszukiwania ropy oraz gazu ziemnego w krajowej strefie Morza Bałtyckiego. Spółka pełni kluczową rolę w strategii Grupy Orlen, zarówno w zakresie bezpieczeństwa energetycznego, jak i rozwoju segmentu upstream. 

Inwestując w nowoczesne technologie, firma zwiększa efektywność operacyjną i wspiera budowę zrównoważonego łańcucha dostaw energii w regionie. Wprowadzenie pojazdu DriX H-8 to kolejny krok w kierunku cyfryzacji procesów, redukcji emisji i rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, co ma istotne znaczenie dla przyszłości całej branży energetycznej w Polsce.