Nowe przepisy co do starszych aut. Co się zmieni?
Od 2025 roku wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące oświetlenia w starszych samochodach. Zmiany mogą zaskoczyć wielu kierowców, szczególnie tych, którzy korzystają z tzw. retrofitów LED.

Do tej pory stosowanie takich zamienników w Polsce było niezgodne z prawem, mimo że oferują one lepszą widoczność, bielsze światło i większą odporność na zużycie niż tradycyjne żarówki halogenowe. Teraz część z nich, po uzyskaniu homologacji, będzie mogła być legalnie używana.
Retrofity LED staną się legalne?
Eksperci podkreślają jednak, że kluczowa jest homologacja. Dr inż. Piotr Kaźmierczak z Instytutu Transportu Samochodowego przypomina, że w lampach można stosować tylko źródła światła przewidziane przez producenta. Brak odpowiedniego certyfikatu oznacza ryzyko nie tylko pogorszenia jakości oświetlenia, ale i mandatów. Policja podczas kontroli drogowej będzie mogła sprawdzać legalność zamontowanych żarówek, a w przypadku wykrycia nieprawidłowości kierowca może stracić dowód rejestracyjny.



Na razie homologację uzyskały retrofity LED w wersji H11, czyli te wprowadzone m.in. przez firmy OSRAM i Philips. Dzięki unijnym certyfikatom można je stosować w reflektorach przeznaczonych do tradycyjnych żarówek H11. Kierowcy wciąż jednak czekają na homologowane zamienniki dla bardziej popularnych żarówek H4 i H7. Jak zapowiadają specjaliści, ich dopuszczenie do użytku ma nastąpić w najbliższych miesiącach.
Zmiany wpisują się w szerszy trend harmonizacji przepisów w krajach UE. Podobne rozwiązania już wcześniej wdrożyły Niemcy, gdzie kierowcy mogą legalnie korzystać z retrofitów.