Ukraińcy zakładają biznesy w Polsce. Co siódmą firmą rządzi obcokrajowiec

W pierwszej połowie 2025 roku co siódma nowa firma w Polsce została założona przez cudzoziemców, co wynika z danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Mateusz Wróbel (Mat1K)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Ukraińcy zakładają biznesy w Polsce. Co siódmą firmą rządzi obcokrajowiec

Spośród 149,1 tys. wniosków o rejestrację jednoosobowej działalności gospodarczej, aż 21,5 tys. złożyły osoby nieposiadające wyłącznie polskiego obywatelstwa. To 14,4 proc. wszystkich zgłoszeń, czyli niemal dokładnie tyle samo co rok wcześniej. Dominującą grupą są Ukraińcy, którzy odpowiadają za blisko 17 tys. nowych firm.

Dalsza część tekstu pod wideo

Konkurencyjność w Polsce

Eksperci podkreślają, że zjawisko to ma coraz większe znaczenie dla polskiej gospodarki. Mateusz Lewandowski z Pracodawcy RP podkreśla:

Migranci nie tylko zasilają rynek pracy, ale coraz częściej stają się jego aktywnymi uczestnikami w roli przedsiębiorców.

Dodaje, że w obliczu starzejącego się społeczeństwa i braków kadrowych, przedsiębiorczość cudzoziemców jest kluczowa dla utrzymania konkurencyjności kraju.

Najliczniejszą grupę wśród zagranicznych przedsiębiorców stanowią obywatele Ukrainy, a ich liczba rośnie nieprzerwanie od kilku lat. Jak wskazuje dr Bartłomiej J. Gabryś z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, bliskość kulturowa i geograficzna sprawia, że Polska jest dla nich naturalnym kierunkiem prowadzenia działalności. Ukraińcy zakładają najczęściej lokale gastronomiczne, sklepy z produktami ze swojego kraju czy firmy transportowe, które odpowiadają na realne potrzeby rynku.

Na kolejnych miejscach w zestawieniu znaleźli się Białorusini (1,4 tys. wniosków), a także Niemcy, Rumuni, Bułgarzy czy Włosi. Część zgłoszeń pochodzi od osób z podwójnym obywatelstwem, np. polsko-ukraińskim czy polsko-niemieckim. Jak tłumaczy mec. Alicja Woźniak z kancelarii Ars Aequi, nie zawsze decydują tu wyłącznie czynniki ekonomiczne. Równie ważne są więzi rodzinne, wspólny rynek UE czy bliskość geograficzna, które ułatwiają rozwój biznesu.

Zdaniem specjalistów, obecność zagranicznych przedsiębiorców w Polsce to zjawisko pozytywne, które sprzyja integracji społecznej i gospodarczej.