Eurostat pokazał nowe dane. Port w Gdańsku na podium

Eurostat opublikował najnowsze dane dotyczące żeglugi bliskiego zasięgu w portach Unii Europejskiej. Wynika z nich, że mimo spadku ogólnego wolumenu przewozów, Port Gdańsk znalazł się na trzecim miejscu wśród najbardziej ruchliwych portów w Europie.

Arkadiusz Stando (astnd)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Eurostat pokazał nowe dane. Port w Gdańsku na podium

Gdańsk z rekordowym wynikiem

Na trzecim stopniu podium uplasował się port w Gdańsku, który obsłużył 61 milionów ton ładunków w ramach żeglugi bliskiego zasięgu. Choć wynik ten jest znacznie niższy niż w przypadku głównych portów Holandii i Belgii, pozwolił on wyprzedzić większość ogromnych portów w Europie. 

Dalsza część tekstu pod wideo

Znaczenie tego osiągnięcia podkreśla fakt, że Gdańsk, jeszcze do niedawna postrzegany głównie w kontekście transportu bałtyckiego, coraz częściej pojawia się w gronie kluczowych logistycznych punktów Europy. Wzrost jego znaczenia obrazuje nie tylko skala przeładunków, lecz także rosnąca konkurencyjność względem największych portów zachodniej Europy.

2023 rok w portowych liczbach

W 2023 roku masa towarów obsłużonych w ramach tego rodzaju transportu wyniosła łącznie 1,6 miliarda ton, co oznacza spadek o 5,4 procent względem roku wcześniejszego. Z danych wynika, że choć rynek odnotował spowolnienie, niektóre porty utrzymały silną pozycję na tle całej Unii.

Największy udział w unijnym transporcie utrzymał port w Rotterdamie, który obsłużył 159 milionów ton, co stanowiło niemal 10 procent całkowitej wielkości przewozów. Drugie miejsce zajęła Antwerpia-Brugia z 119 milionami ton.

Europejski krajobraz żeglugi bliskiego zasięgu

Koncentracja ruchu towarowego w obrębie kilku kluczowych portów utrzymuje się, choć skala przewozów nieco spadła względem poprzedniego roku. Rotterdam i Antwerpia-Brugia pozostają niekwestionowanymi liderami, jednak awans Gdańska do czołowej trójki potwierdza dynamiczny rozwój portów Europy Środkowej. Jesteśmy światkami stopniowego przesunięcia równowagi w europejskiej logistyce morskiej, w której porty bałtyckie odgrywają coraz większą rolę nie tylko w obsłudze transportu regionalnego, lecz także w szerszej wymianie gospodarczej w skali kontynentu.