Zamknięcie granicy z Białorusią. Pojawią się nieoczekiwane skutki

Rząd poinformował o całkowitym zamknięciu przejść granicznych z Białorusią od 12 września, aż do odwołania. Ma to związek z przeprowadzanymi tam ćwiczeniami wojskowymi Zapad 2025.

Arkadiusz Stando (astnd)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Zamknięcie granicy z Białorusią. Pojawią się nieoczekiwane skutki

Zamknięcie granic z Białorusią może przynieść poważne konsekwencje, ale w obliczu dzisiejszych wydarzeń jest nieuchronne i niezbędne, aby zagwarantować bezpieczeństwo. Wprowadzenie tego rozporządzenia zapowiedział we wtorek premier Donald Tusk. Jak tłumaczył, ma to związek z rozpoczynającymi się w piątek agresywnymi ćwiczeniami rosyjsko-białoruskimi "Zapad-2025".

Dalsza część tekstu pod wideo

Zamknięcie granic może przynieść niespodziewane skutki

PKP Cargo ocenia, że krótkotrwałe wstrzymanie ruchu nie odbije się znacząco na działalności spółki, jednak przedłużenie decyzji mogłoby zagrozić transportowi kontenerów z Chin realizowanemu przez Polskę.

Do decyzji odniosło się PKP Cargo. Jak wyjaśniła w rozmowie z PAP Julita Sołtysiak, zastępca dyrektora biura zarządu, promocji i relacji inwestorskich, w wymiarze krótkoterminowym wpływ zamknięcia nie powinien być duży. "Z dostępnych obecnie informacji wynika, że zamknięcie granicy będzie miało charakter czasowy i jest spowodowane rosyjsko-białoruskimi manewrami wojskowymi Zapad 2025. Są one planowane w dniach 12-16 września 2025 roku na terytorium Białorusi. Taka decyzja będzie miała krótkotrwały wpływ na przejezdność i realizację kontraktów" – wskazała.

Przedstawicielka spółki zwróciła jednak uwagę na potencjalne konsekwencje długotrwałego zamknięcia granicy. W jej ocenie mogłoby to poważnie utrudnić obsługę kontraktów realizowanych w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku, kluczowego połączenia kolejowego łączącego Chiny z Europą.

Sołtysiak przypomniała, że obecnie niemal cała obsługa przewozów kontenerowych z Chin przebiega przez przejście Brześć–Terespol oraz terminale w Małaszewiczach, gdzie odbywa się przeładunek towarów z wagonów szerokotorowych na normalnotorowe. W przypadku wydłużenia obowiązywania decyzji przewozy mogłyby zostać przeniesione na alternatywne korytarze.