Volkswagen inwestuje pod Poznaniem. 1,5 mld złotych na dwie nowe hale
W zakładzie Volkswagen Poznań we Wrześni powstaną dwie nowe hale produkcyjne przeznaczone do wytwarzania elektrycznego modelu eCrafter.
Koncern przeznaczy na tę inwestycję 1,5 mld zł, a zakończenie budowy planowane jest na połowę 2027 roku. Jedna z nowych hal będzie miała ponad 35 tys. m kw. i zostanie przeznaczona na produkcję platformy podwozia eCraftera. Przewidziano tam pracę 150 robotów realizujących kluczowe procesy, takie jak spawanie, zgrzewanie i klejenie. Druga hala, o powierzchni 24 tys. m kw., ma pełnić funkcję magazynu baterii oraz zaplecza logistycznego.
Prezes marki Volkswagen Samochody Dostawcze Stefan Mecha podkreślił, że dzięki rozbudowie zakładu we Wrześni możliwe będzie wytwarzanie najnowszej generacji w pełni elektrycznego eCraftera. Jak zaznaczył, jest to kolejny etap w kierunku transportu opartego na napędach bezemisyjnych, który ma wzmocnić pozycję producenta w segmencie lekkich aut dostawczych. Mecha wskazał również, że według koncernu przyszłość mobilności, w tym lekkich pojazdów użytkowych, jest elektryczna.
Znaczenie inwestycji dla zakładu we Wrześni zaakcentowała także prezeska spółki Volkswagen Poznań Stefanie Hegels. Zwróciła uwagę, że rozbudowa fabryki przełoży się na wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa, rozwój kompetencji oraz większą stabilność zatrudnienia. W jej ocenie rozpoczęta właśnie inwestycja otwiera nowy etap w historii wrzesińskiego zakładu.
Nowe hale dla eCraftera
Planowana hala o powierzchni ponad 35 tys. m kw. ma zostać wyposażona w 150 robotów przemysłowych, które będą odpowiadać m.in. za spawanie, zgrzewanie i klejenie elementów platformy podwozia elektrycznego eCraftera. Zautomatyzowane linie mają umożliwić seryjną produkcję nowego modelu, zgodnie ze standardami marki Volkswagen Samochody Dostawcze.
Druga z budowanych hal, licząca 24 tys. m kw., zostanie przeznaczona na magazyn baterii oraz część logistyczną. Będzie to zaplecze dla produkcji podzespołów do elektrycznego modelu, zapewniające składowanie i obsługę kluczowych komponentów. Harmonogram inwestycji zakłada zakończenie budowy obu obiektów w połowie 2027 roku.
Nowoczesna fabryka i zaplecze energetyczne
Zakład Volkswagena we Wrześni zajmuje obecnie około 220 ha. W procesach produkcyjnych wykorzystywanych jest tam ponad 1300 robotów, a kontrola jakości wspierana jest przez systemy oparte na sztucznej inteligencji. Rozwiązania te stanowią podstawę zautomatyzowanej produkcji samochodów dostawczych i komponentów.
Istotnym elementem infrastruktury fabryki jest również jedna z największych w Europie przyzakładowych farm fotowoltaicznych. W słoneczne dni instalacja zapewnia zakładowi pełną samowystarczalność energetyczną, co pozwala ograniczyć zapotrzebowanie na energię zewnętrzną i wpisuje się w model funkcjonowania opartego na odnawialnych źródłach energii.