Świetne dane z polskich przedsiębiorstw. Idą jak burza

Aż 80 proc. polskich przedsiębiorstw planuje w przyszłym roku zwiększyć nakłady na innowacje – wynika z raportu "Międzynarodowy Barometr Innowacji 2026" przygotowanego przez firmę doradczą Ayming.

Arkadiusz Stando (astnd)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Świetne dane z polskich przedsiębiorstw. Idą jak burza

Większość organizacji zamierza przeznaczyć na ten cel średnio ok. 7 proc. swoich przychodów, co jest wynikiem zbliżonym do średniej globalnej. Polskie firmy deklarują, że nadchodzący rok przyniesie wyraźny wzrost inwestycji w badania i rozwój – 25 proc. zamierza zwiększyć budżet w sposób znaczący, a 18 proc. utrzymać go na obecnym poziomie. W hierarchii priorytetów biznesowych innowacje zajmują drugie miejsce, tuż za efektywnością operacyjną.

Dalsza część tekstu pod wideo

Różnica między polskimi i zagranicznymi organizacjami nie jest duża: w kraju najczęściej wskazywana wartość inwestycji to 5 proc. przychodów (24 proc. odpowiedzi), a zaraz za nią 10 proc. (20 proc.). Średnia na poziomie 7 proc. niemal odpowiada globalnemu wynikowi 6,7 proc., co świadczy o rosnącej dojrzałości inwestycyjnej krajowych podmiotów.

Polska nie odstaje, ale wciąż goni liderów

Choć wskaźniki procentowe wyglądają podobnie jak na świecie, w wartościach nominalnych różnice pozostają ogromne. Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska, zwrócił uwagę, że "punkt odniesienia – czyli sama wielkość tych przychodów – pozostaje nieporównywalny z największymi gospodarkami. Najlepiej zobrazuje to fakt, że w 2023 roku całkowite nakłady sektora prywatnego na działalność B+R (BERD) wyniosły w Polsce ok. 34,3 mld zł, podczas gdy w Wielkiej Brytanii była to równowartość prawie 250 mld zł".

Ekspert podkreślił również, że aby zwiększyć swoją konkurencyjność, polskie firmy muszą łączyć własne środki z instrumentami wsparcia publicznego. Według niego jedynie połączenie ulg podatkowych i dobrze dobranych dotacji daje szansę na skalowanie projektów innowacyjnych oraz ich trwały rozwój.

Coraz więcej strategii i planów

Z raportu Ayming wynika, że aż 84 proc. polskich przedsiębiorstw posiada strategię lub roadmapę dotyczącą innowacji. To wynik nieco lepszy niż globalna średnia (82 proc.), co sugeruje, że na poziomie planowania Polska znajduje się w czołówce.

Mimo to długoterminowe strategie (sięgające 10 lat) są wciąż rzadkością – posiada je 41 proc. firm wobec 44 proc. globalnie. W większości przypadków polskie organizacje stawiają na krótsze, bardziej taktyczne dokumenty, określające kierunek działań w perspektywie kilku lat.

Bariery i wyzwania we wdrażaniu innowacji

Główne wewnętrzne przeszkody w realizacji strategii innowacyjnych to problemy organizacyjne i finansowe. 39 proc. firm wymienia biurokrację i nieefektywne procesy, 37 proc. wskazuje na brak kompetencji lub talentów, a 36 proc. na niestabilność budżetów badawczo-rozwojowych. Dodatkowo 32 proc. menedżerów zwraca uwagę na niedobór środków finansowych, który utrudnia prowadzenie długofalowych projektów.

Wiele organizacji dostrzega także presję krótkoterminowych wyników (35 proc. wskazań), co – zdaniem autorów raportu – negatywnie wpływa na zdolność do realizacji długotrwałych przedsięwzięć badawczych. Globalnie na czoło barier wysuwa się niedobór talentów oraz zbyt krótkoterminowe podejście zarządów do inwestycji w innowacje.

Jak firmy finansują innowacyjność

W 2025 roku głównym źródłem finansowania projektów rozwojowych w polskich firmach były dotacje, które wykorzystało 51 proc. badanych. Kolejne miejsca zajęły środki własne (35 proc.), finansowanie kapitałowe (34 proc.), ulga B+R (28 proc.) oraz kredyty (22 proc.). Crowdfunding wskazało 15 proc. organizacji.

Największą popularnością w Polsce cieszą się programy krajowe – korzysta z nich 73 proc. przedsiębiorstw. Granty międzynarodowe wybiera 41 proc., a regionalne 22 proc. W skali globalnej firmy częściej polegają na samofinansowaniu (48 proc.) i finansowaniu kapitałowym (40 proc.), a dotacje są mniej powszechne (38 proc.).

Priorytety innowacyjne na 2026 rok

Najważniejszym kierunkiem działań innowacyjnych w Polsce jest wdrażanie nowych technologii i narzędzi (41 proc.), a następnie lepsze zrozumienie potrzeb klientów (37 proc.) oraz optymalizacja procesów operacyjnych (35 proc.). Sztuczną inteligencję, będącą globalnym liderem w tym zestawieniu, wskazało jedynie 30 proc. krajowych respondentów.

Raport "Międzynarodowy Barometr Innowacji 2026" to siódma edycja globalnego badania Ayming, obejmująca 17 krajów. W Polsce w ankiecie wzięło udział 200 przedstawicieli firm różnej wielkości – od sektorów przemysłowych po usługi i technologie.