Piętrowe pociągi dla PKP Intercity. To największa umowa w historii polskiej kolei
PKP Intercity podpisało z Alstom Polska umowę wartą blisko 6,9 mld zł (1,62 mld euro) na 42 piętrowe pociągi ekspresowe o prędkości 200 km/h.
Z tej kwoty 4,1 mld zł obejmuje dostawy pociągów. 2,8 mld zł zostanie przeznaczone na pełne utrzymanie taboru przez 30 lat. Umowę podpisali prezes Alstom Polska Beata Rusinowicz oraz prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.
Jakie będą nowe pociągi dla PKP Intercity?
Alstom dostarczy PKP Intercity dwusystemowe pociągi Coradia Max o prędkości do 200 km/h, przystosowane do napięć 3 kV DC i 25 kV AC. Składy będą mogły kursować m.in. do Czech i na lotnisko CPK, pojawią się w większości dużych miast.
Każdy sześciowagonowy pociąg, złożony z czterech wagonów piętrowych i dwóch jednopoziomowych, pomieści ponad 550 pasażerów i umożliwi jazdę w trakcji podwójnej. Konstrukcja modułowa pozwoli dopasować je do różnych tras. Pociągi będą wyposażone w klimatyzację, Wi-Fi, gniazdka, oświetlenie do czytania, miejsca dla rowerów i wózków, strefy ciszy, przedziały rodzinne oraz część bistro.
Dzisiaj w Chorzowie została podpisana największa umowa taborowa w historii polskiej kolei, umowa na zakup pierwszych w Polsce ekspresowych pociągów piętrowych dla PKP.
Prezes PKP SA Alan Beroud zasygnalizował, że po wykorzystaniu pełnej opcji kontraktu jego wartość może wzrosnąć do około 14 mld zł. Nowe pociągi będą mogły przewozić 160 tys. pasażerów dziennie, gdy obecnie cała spółka obsługuje średnio 220 tys. pasażerów na dobę.
Co istotne, pociągi powstaną w całości w Polsce. Wózki będą produkowane w Nadarzynie, a cały proces produkcyjny w Chorzowie.