Od kopalni do zbrojeniówki. Polska firma będzie produkować drony
Grupa Bumech, właściciel kopalni PG Silesia w Czechowicach-Dziedzicach, rozszerza działalność o nowy obszar.

Firma zamierza rozpocząć w Polsce produkcję południowoafrykańskich pojazdów opancerzonych wyposażonych w systemy wsparcia oparte na dronach szwedzkiej spółki Nordic Air Defence AB (NAD).
Na przełomie lipca i września spółka podpisała kluczowe porozumienia dotyczące projektu. Najpierw Bumech zawarł list intencyjny z południowoafrykańską firmą OTT Technologies, producentem pojazdów klasy MRAP, z zamiarem uruchomienia ich produkcji na rynek europejski.



Następnie, podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, spółka ujawniła szczegóły planowanej współpracy. W poniedziałek firma poinformowała o podpisaniu kolejnej umowy – tym razem ze szwedzką NAD – dotyczącej rozwoju i integracji bezzałogowych systemów powietrznych w roli wsparcia dla pojazdów opancerzonych.
Rozwój technologii wsparcia i ochrony
Bumech podkreśla, że nowe partnerstwo ze szwedzkim producentem stanowi naturalne uzupełnienie wcześniej ogłoszonej współpracy z OTT Technologies. Nordic Air Defence ma dostarczyć kluczowe technologie związane z systemami przeciwdronowymi i rozwiązaniami ochrony pojazdów. W komunikacie firmy zaznaczono, że propozycja NAD to „optymalna kosztowo odpowiedź na jedno z najpoważniejszych zagrożeń współczesnego pola walki”.
Według spółki umowa otwiera przed Bumechem szansę na wejście w branżę nowoczesnych technologii obronnych. W oświadczeniu podkreślono, że dzięki tej współpracy firma „zyskuje możliwość dywersyfikacji działalności w kierunku zaawansowanych systemów wojskowych, dostępu do innowacyjnych rozwiązań oraz poszerzenia obecności na rynkach zagranicznych”.
Wspólna produkcja i badania
Zakres porozumienia między firmami obejmuje szerokie spektrum działań – od oceny potencjału produkcyjnego polskich zakładów, przez wspólną produkcję podzespołów, aż po rozwój sieci dostaw. W obszarze badań i rozwoju strony planują dostosowanie technologii do wymagań odbiorców końcowych, w tym prace nad poprawą aerodynamiki, systemów naprowadzania i wyrzutni, a także integrację elementów dowodzenia i kontroli (C2).
Kooperacja przewiduje również opracowanie strategii testowania i wsparcia eksploatacyjnego nowych rozwiązań oraz ich wspólną promocję i sprzedaż na wybranych rynkach. Geograficznie projekt obejmie Polskę, Szwecję i Ukrainę, co ma umożliwić rozwój trwałych partnerstw przemysłowych pomiędzy uczestniczącymi firmami.