Chińczycy wykupili fabrykę w Polsce. Zapowiadają rozwój i 800 miejsc pracy

Chińska spółka JS Energy Europe przejęła od Brytyjczyków z Johnson Matthey Battery Materials Poland fabrykę w Koninie. Nowi właściciele planują gruntowną modernizację zakładu, budowę farmy fotowoltaicznej oraz uruchomienie produkcji komponentów do akumulatorów dla samochodów elektrycznych.

Arkadiusz Stando (astnd)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Chińczycy wykupili fabrykę w Polsce. Zapowiadają rozwój i 800 miejsc pracy

Według informacji Radia Poznań, przedsięwzięcie ma przynieść nawet 800 nowych miejsc pracy. Inwestor posiada już zarówno pozwolenie budowlane, jak i decyzję środowiskową, a pierwsze linie produkcyjne mają ruszyć w przyszłym roku.

Dalsza część tekstu pod wideo

Na początek w zakładzie znajdzie pracę około 300 osób. Obecnie zatrudnionych jest tam 50 pracowników, ale w perspektywie kilku etapów rozwój może objąć nawet kilkuset kolejnych. – „Myślę, że to będzie zakład wielkości huty, jeżeli oczywiście wszystko pójdzie dobrze” – ocenił zastępca prezydenta Konina Paweł Adamów w rozmowie z Radiem Poznań.

Zatrudnienie i logistyka

Według zapowiedzi dojazd pracowników do fabryki ma być ułatwiony dzięki specjalnie organizowanemu autobusowi. Inwestor podkreśla, że projekt ma przyciągnąć także osoby spoza miasta. Docelowa liczba zatrudnionych – 800 osób – oznaczałaby powstanie jednego z większych pracodawców w regionie.

Modernizacja fabryki i instalacja farmy fotowoltaicznej mają zapewnić zakładowi nowoczesny i zrównoważony profil działalności. Dzięki temu produkcja materiałów akumulatorowych ma stać się ważnym elementem transformacji energetycznej i rozwoju elektromobilności w Polsce.

Rosnąca liczba aut elektrycznych

Równolegle z inwestycją obserwowany jest dynamiczny wzrost liczby pojazdów elektrycznych na polskich drogach. Z danych Licznika Elektromobilności wynika, że przez pierwsze siedem miesięcy bieżącego roku liczba rejestracji aut elektrycznych wzrosła o ponad 23 tysiące, co oznacza 65-procentowy przyrost w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r.

Na koniec lipca w Polsce jeździło już ponad 186 tysięcy pojazdów elektrycznych. W tym gronie samochody osobowe z napędem wyłącznie bateryjnym (BEV) liczyły 94 017 egzemplarzy, tyle samo wynosiła liczba hybryd plug-in (PHEV), natomiast rejestry dostawczych i ciężarowych aut elektrycznych wskazywały 9 630 sztuk.