Chińczycy wykupili fabrykę w Polsce. Zapowiadają rozwój i 800 miejsc pracy
Chińska spółka JS Energy Europe przejęła od Brytyjczyków z Johnson Matthey Battery Materials Poland fabrykę w Koninie. Nowi właściciele planują gruntowną modernizację zakładu, budowę farmy fotowoltaicznej oraz uruchomienie produkcji komponentów do akumulatorów dla samochodów elektrycznych.

Według informacji Radia Poznań, przedsięwzięcie ma przynieść nawet 800 nowych miejsc pracy. Inwestor posiada już zarówno pozwolenie budowlane, jak i decyzję środowiskową, a pierwsze linie produkcyjne mają ruszyć w przyszłym roku.
Na początek w zakładzie znajdzie pracę około 300 osób. Obecnie zatrudnionych jest tam 50 pracowników, ale w perspektywie kilku etapów rozwój może objąć nawet kilkuset kolejnych. – „Myślę, że to będzie zakład wielkości huty, jeżeli oczywiście wszystko pójdzie dobrze” – ocenił zastępca prezydenta Konina Paweł Adamów w rozmowie z Radiem Poznań.



Zatrudnienie i logistyka
Według zapowiedzi dojazd pracowników do fabryki ma być ułatwiony dzięki specjalnie organizowanemu autobusowi. Inwestor podkreśla, że projekt ma przyciągnąć także osoby spoza miasta. Docelowa liczba zatrudnionych – 800 osób – oznaczałaby powstanie jednego z większych pracodawców w regionie.
Modernizacja fabryki i instalacja farmy fotowoltaicznej mają zapewnić zakładowi nowoczesny i zrównoważony profil działalności. Dzięki temu produkcja materiałów akumulatorowych ma stać się ważnym elementem transformacji energetycznej i rozwoju elektromobilności w Polsce.
Rosnąca liczba aut elektrycznych
Równolegle z inwestycją obserwowany jest dynamiczny wzrost liczby pojazdów elektrycznych na polskich drogach. Z danych Licznika Elektromobilności wynika, że przez pierwsze siedem miesięcy bieżącego roku liczba rejestracji aut elektrycznych wzrosła o ponad 23 tysiące, co oznacza 65-procentowy przyrost w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r.
Na koniec lipca w Polsce jeździło już ponad 186 tysięcy pojazdów elektrycznych. W tym gronie samochody osobowe z napędem wyłącznie bateryjnym (BEV) liczyły 94 017 egzemplarzy, tyle samo wynosiła liczba hybryd plug-in (PHEV), natomiast rejestry dostawczych i ciężarowych aut elektrycznych wskazywały 9 630 sztuk.