Chińczycy wygryzają polskie firmy. Wreszcie ktoś zauważył problem

Sebastian Barysz
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Chińczycy wygryzają polskie firmy. Wreszcie ktoś zauważył problem

Ekspansja trwa. Chińskie platformy sprzedażowe coraz mocniej zaznaczają swoją obecność w Polsce. Zdobywają przy tym przewagę nad lokalnymi przedsiębiorcami – alarmuje Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba).

Dalsza część tekstu pod wideo

Według organizacji chińskie firmy skutecznie wykorzystują fakt, że nie ciąży na nich obowiązek przestrzegania unijnych regulacji. To zaburza równowagę rynkową i pozwala uzyskać im przewagę.

Liczby mówią wszystko

Z najnowszych analiz wynika, że już ponad 80 proc. polskich internautów odwiedziło w 2025 roku przynajmniej jedną platformę z Chin. Podobne zjawisko obserwuje się w całej Unii Europejskiej. W pierwszej połowie 2025 r. serwis Shein przyciągał średnio 145,7 mln użytkowników miesięcznie, Temu – 115,7 mln, a AliExpress – blisko 190 mln.

e-Izba podkreśla, że polscy sprzedawcy działają w ramach surowych regulacji unijnych i ponoszą wyższe koszty operacyjne niż azjatyccy konkurenci, którzy często omijają europejskie normy.

Nie chodzi o to, by odbierać konsumentom dostęp do atrakcyjnych cenowo ofert. Chodzi o to, by wszyscy gracze działali na tych samych zasadach – niezależnie od tego, czy prowadzą działalność w Warszawie, Berlinie czy Shenzhen. Dopóki ramy prawne nie będą równe, polskie MŚP będą przegrywać, a koszty tej porażki poniesie cała gospodarka: od rynku pracy po wpływy podatkowe.

stwierdził pełnomocnik e-Izby ds. kampanii „Taki Sam Start” Bartosz Skowroński

Niskie ceny i dyskusyjna jakość produktów

Eksperci e-Izby ostrzegają, że wyjątkowo niskie ceny oferowane przez chińskich sprzedawców często wiążą się z gorszą jakością, wątpliwą zgodnością z normami bezpieczeństwa, problemami z reklamacjami oraz długim czasem dostawy. W okresie przedświątecznym konsumenci mogą nie dostrzegać ryzyka związanego z zakupem "podejrzanie tanich” produktów niespełniających europejskich standardów.

Zdaniem e-Izby, uczciwy i stabilny rozwój polskiego e-commerce wymaga zmian w trzech obszarach: większej świadomości konsumentów, lepszych regulacji prawnych oraz skuteczniejszej kontroli towarów spoza UE. Propozycje rozwiązań zostaną zaprezentowane w raporcie "Chińskie platformy e-commerce a polska gospodarka”.

Chiny inwestują w Polsce

O ekspansji chińskich gigantów e-commerce piszemy regularnie na łamach Bizpolis. Przykładów nie trzeba daleko szukać, ponieważ niedawno Shein ogłosiło gigantyczną inwestcję w Polsce, która zapewni tysiące nowych miejsc pracy.