Wkrótce w życie wejdzie ROP, a Ministerstwo Klimatu i Środowiska opowiada nam banialuki

Czy wyobrażacie sobie sytuację, w której koszty producenta rosną, ale on bierze je na siebie, nie podnosząc cen i nie przerzucając tego na klientów?

Paweł Maretycz (Maniiiek)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Wkrótce w życie wejdzie ROP, a Ministerstwo Klimatu i Środowiska opowiada nam banialuki

Ja też nie, ale właśnie tak ma wyglądać świat wedle Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Jakim cudem? Bo tak i już. Takie są założenia ROP, więc drożej być nie może, bo… nie. Tylko czym jest ten cały ROP?

Dalsza część tekstu pod wideo

ROP

Jest to system Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta. Zasada brzmi następująco: jeśli sprzedajesz coś w opakowaniach, to odpowiadasz za wyprodukowane w ten sposób śmieci. Wiceministra klimatu i środowiska Anita Sowińska poinformowała o tych ambitnych planach podczas konferencji prasowej. Jak powiedziała:

-To producenci powinni odpowiadać za cały cykl życia swoich produktów – nie tylko do momentu sprzedaży, ale aż do unieszkodliwienia odpadów. Nowy system ROP sprawiedliwie podzieli koszty zgodnie z zasadą zanieczyszczający płaci. To ważna zmiana, która jest niezwykle potrzebna społecznie i środowiskowo. Aktualnie ciężar kosztów gospodarowania odpadów opakowaniowych spoczywa przede wszystkim na mieszkańcach i to chcemy zmienić.

Oczywiście dość oczywistym wnioskiem wydaje się tu być idący za tym wzrost cen produktów. Do niego jednak ma nie dość, ponieważ na stronie ministerstwa znajduje się następująca informacja:

System nie wpłynie zauważalnie na ceny produktów — w 2026 roku cena przeciętnego opakowania wzrośnie o maksymalnie pół grosza.

Szczerze mówiąc, nie jestem przekonany. Idźmy jednak dalej. Wedle zapewnień Pani Ministry:

Wprowadzenie systemu zmobilizuje producentów do stosowania bardziej ekologicznych i łatwiejszych do recyklingu opakowań.

To również wygląda mi na myślenie życzeniowe. Możliwe jednak, że to ze mną jest coś nie tak i producenci dostosują się do tego, zamiast po prostu mocno podnieść ceny swoich towarów?