Rząd szuka bata na alkohol. Koniec promocji 8+8? Chcą zmian od stycznia
Ministerstwo Zdrowia zaprezentowało nową wersję projektu ustawy dotyczącej przeciwdziałania alkoholizmowi.

Dokument trafił do konsultacji i przewiduje szereg zmian obejmujących rynek sprzedaży napojów procentowych, w tym całkowite wyłączenie stacji paliw z handlu alkoholem, bez względu na porę dnia.
Projekt przewiduje, że zakaz będzie obowiązywał na wszystkich stacjach benzynowych, bez możliwości ograniczenia go jedynie do godzin nocnych. W Polsce w 2023 r. funkcjonowało 7915 takich obiektów, czyli ponad tysiąc więcej niż siedem lat wcześniej. Resort wyjaśnia, że dostępność alkoholu w miejscach działających przez całą dobę sprzyja ryzykownym zachowaniom.



Jak zaznaczono w uzasadnieniu: "Zestawienie całodobowego funkcjonowania stacji paliw z podstawową funkcją tych miejsc, jakim jest zaopatrywanie kierujących pojazdami w paliwo, jednoznacznie wskazuje, że możliwość nabywania w nich napojów alkoholowych nie jest korzystna z punktu widzenia zdrowia publicznego".
Kolejną propozycją jest rozszerzenie zakazu sprzedaży alkoholu na teren zakładów leczniczych i miejsc, w których udzielane są świadczenia zdrowotne, co obejmie także miejscowości uzdrowiskowe. Zmiana ma zastąpić dotychczasowe uchwały gmin dotyczące pojedynczych obiektów, uznane przez resort za niewystarczające.
Ministerstwo szykuje także cios w dyskonty. Po łapkach dostaną za promocje na piwo, w tym upusty, rabaty, pakiety i programy lojalnościowe, gry losowe, nagrody. Serwis dlahandlu.pl zwraca uwagę, że znikną promocje typu "8+8" czy "12+12", szczególnie popularne przed majówką.
Zmiany w sprzedaży internetowej i pozostałe
Ministerstwo zamierza wprowadzić również nowe regulacje handlu w sieci. W projekcie znajduje się zapis, zgodnie z którym zakup alkoholu online będzie możliwy tylko z odbiorem w punkcie posiadającym odpowiednie zezwolenie. Podobna koncepcja pojawiła się już przy wcześniejszej wersji ustawy, jednak ostatecznie z niej zrezygnowano.
Oprócz tego MZ przewiduje:
- Zakaz sprzedaży alkoholu w innej postaci niż płynna.
- Sprzedawca w przypadku wątpliwości co do pełnoletności kupującego miałby obowiązek żądania dokumentu potwierdzającego wiek.
- Kary za nielegalną reklamę i promocję napojów alkoholowych miałyby zostać podniesione. Po zmianach minimalna wysokość grzywny wyniesie 20 tys. zł, a maksymalna - 750 tys. zł. Ponadto możliwa byłaby kara ograniczenia wolności. Obecne sankcje to grzywna od 10 tys. do 500 tys. zł.
Termin wejścia w życie
Resort zakłada, że nowe przepisy mogłyby obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Natomiast regulacje dotyczące sprzedaży alkoholu w internecie mają zacząć działać rok później.