Duży zakład w Polsce do zamknięcia. Pracownicy o niczym nie wiedzieli
Producent wagonów kolejowych Greenbrier Poland zdecydował o likwidacji zakładu w Oławie. Oznacza to zwolnienie 161 pracowników. Informacja została ogłoszona 18 sierpnia i zaskoczyła załogę, która nie była wcześniej poinformowana o planach restrukturyzacji.

Zamknięcie zakładu jest elementem szerszej strategii konsolidacji działalności. Firma poinformowała, że cała produkcja zostanie przeniesiona do zakładu w Świdnicy. – "Działalność produkcyjna Greenbrier Poland zostanie skonsolidowana w Świdnicy" – przekazała Aleksandra Bujak, dyrektor personalna spółki.
Powody decyzji i sytuacja rynkowa
Kierownictwo firmy tłumaczy, że głównym powodem zamknięcia oławskiego zakładu jest pogarszająca się sytuacja na europejskim rynku oraz malejąca liczba zamówień na nowe wagony kolejowe. Dodatkowym problemem okazały się trudności finansowe jednego z kluczowych kontrahentów, co wpłynęło na kondycję przedsiębiorstwa. Zgodnie z zapowiedziami, wszyscy pracownicy produkcji oraz część zatrudnionych w innych działach otrzymają propozycje pracy w oddziale w Świdnicy, oddalonej od Oławy o około 80 kilometrów.


Decyzja o zamknięciu oławskiej fabryki została przedstawiona nagle, bez wcześniejszych konsultacji z zespołem. Zakładowe organizacje związkowe oraz Powiatowy Urząd Pracy w Oławie zostały już poinformowane o planach restrukturyzacji i rozpoczęto oficjalne rozmowy ze stroną społeczną. Przedstawiciele związków zawodowych zwracają uwagę na fakt, że nie prowadzono wcześniej dialogu z pracownikami na temat trudnej sytuacji spółki.
Część globalnej restrukturyzacji
Greenbrier Poland działa jako część międzynarodowej grupy The Greenbrier Companies Inc., specjalizującej się w produkcji i naprawie wagonów kolejowych. Konsolidacja produkcji w Świdnicy ma służyć zwiększeniu stabilności operacyjnej oraz lepszemu dostosowaniu się do zmieniających się warunków rynkowych.