Niemiecki gigant zamyka fabrykę samochodów. Tuż obok Polski

Niemiecki koncern ZF Friedrichshafen ogłosił, że do połowy 2026 roku zamknie zakład produkcyjny w miejscowości Detva w środkowej Słowacji.

Mateusz Wróbel (Mat1K)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Niemiecki gigant zamyka fabrykę samochodów. Tuż obok Polski

Decyzja oznacza utratę pracy dla około 250 osób i jest elementem szeroko zakrojonego programu cięcia kosztów, związanego m.in. z malejącą produkcją samochodów w Europie. Firma podkreśla, że proces zamykania fabryki będzie prowadzony stopniowo, a pierwsze zwolnienia przewidziano dopiero na początek 2026 roku.

Dalsza część tekstu pod wideo

Obniżenie kosztów o aż 6 mld euro

Fabryka w Detvie, uruchomiona w 2018 roku, specjalizuje się w wytwarzaniu elementów układów kierowniczych i zawieszenia. Jej działalność zostanie przeniesiona głównie do zakładu ZF w Levicach na południu kraju. ZF Slovakia prowadzi w sumie pięć innych fabryk - w Trnawie, Levicach, Komárnie, Šahach oraz Novym Meste nad Váhom - zatrudniając w całym kraju ponad 4 tys. osób. Firma zapewnia, że mimo likwidacji jednej lokalizacji, Słowacja pozostaje ważnym ogniwem w europejskiej sieci produkcyjnej koncernu.

Według przedstawicieli ZF, na decyzję o zamknięciu Detvy wpłynęły m.in. problemy strukturalne rynku motoryzacyjnego oraz wcześniejsze zamknięcie w 2023 roku zakładu Punch Precision Detva - kluczowego lokalnego dostawcy aluminiowych odkuwek i elementów podwozia. Brak tego partnera pozbawił fabrykę w Detvie przewagi kosztowej, a mimo prób stabilizacji produkcji zakład nie osiągnął zakładanej rentowności.

Choć firma ogranicza działalność w Detvie, równolegle inwestuje w innych lokalizacjach. W tym roku ZF ogłosiło projekt wart 133 mln euro w Trnawie, gdzie mają powstawać silniki elektryczne m.in. dla Porsche, Mercedesa, BMW i Stellantisa. Inwestycja otrzymała od słowackiego rządu ponad 11 mln euro wsparcia w formie ulg podatkowych i dotacji majątkowych, a jej celem jest utrzymanie zatrudnienia na poziomie 1,3 tys. osób. Globalnie ZF planuje do 2028 roku zredukować nawet 14 tys. miejsc pracy w Niemczech i zamknąć do 15 zakładów, aby w latach 2024–2026 obniżyć koszty o 6 mld euro.