Chińskie elektryki zalewają Europę. Biją na głowę Teslę

Chińska marka BYD sprzedała w sierpniu w Unii Europejskiej trzykrotnie więcej aut niż rok wcześniej, wyprzedzając Teslę po raz drugi z rzędu – wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Arkadiusz Stando (astnd)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Chińskie elektryki zalewają Europę. Biją na głowę Teslę

Rosnąca obecność chińskich producentów na europejskim rynku pojazdów elektrycznych nikogo już nie powinna dziwić. Zwiększa się zarówno udział hybryd, jak i aut całkowicie elektrycznych. Równocześnie Stellantis powrócił do wzrostu sprzedaży po ponad roku stagnacji. Cały europejski rynek również odnotował poprawę, wspieraną przez rosnącą popularność samochodów z napędem hybrydowym i bateryjnym.

Dalsza część tekstu pod wideo

Według ACEA rejestracje nowych aut w sierpniu w UE, Wielkiej Brytanii i krajach EFTA wzrosły o 4,7 proc., osiągając poziom 800 tysięcy pojazdów. Volkswagen zwiększył sprzedaż o 4,8 proc. rok do roku, a Renault o 7,8 proc. Stellantis poprawił wynik o 2,2 proc., notując pierwszy wzrost od lutego 2024.

Tesla pod presją, BYD zyskuje udział

Tesla odnotowała w Europie spadek sprzedaży o 36,6 proc., co obniżyło jej udział rynkowy do 1,2 proc. wobec 2 proc. rok wcześniej. W tym samym czasie BYD zwiększył sprzedaż o 201,3 proc., co pozwoliło mu osiągnąć 1,3 proc. udziału w unijnym rynku – wyprzedzając amerykańskiego konkurenta.

Znaczące wzrosty odnotował także inny chiński koncern – SAIC Motor, właściciel marki MG. Jego sprzedaż w sierpniu wzrosła o 59,4 proc., a udział w unijnym rynku od początku 2025 roku wyniósł 1,9 proc., dzięki czemu znalazł się w pierwszej dziesiątce producentów w Europie.

Hybrydy i elektryki dominują rejestracje

Łącznie w sierpniu sprzedaż samochodów w UE wzrosła o 5,3 proc. Szczególnie dynamiczny skok notowały modele elektryczne i hybrydowe. Liczba rejestracji aut całkowicie elektrycznych zwiększyła się o 30,2 proc., hybrydowych o 54,5 proc., a hybryd typu plug-in o 14,1 proc.

Samochody z napędami alternatywnymi odpowiadały łącznie za 62,2 proc. wszystkich rejestracji w sierpniu, podczas gdy rok wcześniej ich udział wynosił 52,8 proc. Te wyniki potwierdzają, że transformacja energetyczna europejskiego rynku motoryzacyjnego przyspiesza, a chińscy producenci skutecznie wykorzystują sprzyjające warunki.