Raport NIK nie pozostawia złudzeń. Szereg nieprawidłowości przy budowie CPK

Najwyższa Izba Kontroli dzieli się raportem, który ujawnia szereg nieprawidłowości w latach 2021-2023 podczas realizacji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zarzuty dotyczą ogromnego ryzyka oraz braku gwarancji, że CPK faktycznie zacznie funkcjonować w 2023 r. 

Sebastian Barysz
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Raport NIK nie pozostawia złudzeń. Szereg nieprawidłowości przy budowie CPK

Kontrola NIK wykazała szereg nieprawidłowości podczas realizacji budowy CPK. Jednym z zarzutów jest nieprawidłowe definiowanie skali inwestycji przez pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dodatkowo NIK podkreśla, że zakres realizacji opierał się na nieaktualnych i niemożliwych do dotrzymania terminów.

Dalsza część tekstu pod wideo

CPK na celowniku NIK

Raport ujawnia, że CPK sp. z o.o. planowało i rozliczało wydatki w sposób nierzetelny. Co więcej, spółka CPK wyraźnie zwlekała z przekazaniem dokumentów wdrożeniowych – mowa o wielomiesięcznym opóźnieniu.

Jeśli chodzi o zadania, to spółka CPK do końca 2023 r. zrealizowała jedynie 4 spośród 6 ustalonych w Programie CPK na lata 2020-2023. 

Pierwszym ze zrealizowanych zadań było opracowanie Planu Generalnego Lotniska. Ten etap został ukończony – zyskał pozytywne opinie Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Ministerstwa Obrony Narodowej.

Przygotowano Raport o Oddziaływaniu Przedsięwzięcia na Środowisko oraz złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Czwarty zrealizowany etap to wykonanie wielobranżowej koncepcji architektonicznej terminala pasażerskiego.

Co z pozostałymi zadaniami?

Czego spółka CPK nie zdołała wykonać? Chodzi o kwestię nabywania nieruchomości. To zadanie zrealizowano w 34 proc. na koniec 2023 r. Co najważniejsze – nie uzyskano decyzji lokalizacyjnej. Taką decyzję w pierwszej instancji wydano dopiero 8 stycznia 2025 r., czyli z 18-miesięcznym opóźnieniem. Zarzutów ze strony NIK jest więcej.

“Polskie Porty Lotnicze S.A. wydały ponad 738 mln zł na budowę Lotniska Warszawa-Radom bez uzasadnienia ekonomicznego, jednocześnie ponosząc stratę w wysokości 67,5 mln zł z tytułu funkcjonowania tego lotniska w latach 2023–2024” – czytamy na łamach oficjalnej strony Izby.