PKP Cargo kupi 400 wagonów. A dopiero zapowiadali zwolnienia grupowe

PKP Cargo zapowiada znaczące wzmocnienie swojej floty towarowej. Spółka planuje zakup 400 specjalistycznych wagonów przeznaczonych do przewozu materiałów budowlanych, kontynuując realizację założeń przyjętych w Planie Restrukturyzacji.

Pierwsza dostawa obejmuje 42 wagony typu Eamnos, które trafią do eksploatacji jeszcze w tym roku. Kolejne zamówienia mają być realizowane etapami, tak aby do końca przyszłego roku flota została powiększona o łącznie 400 jednostek. Wagony tego typu, wyposażone w cztery osie, służą do przewozu materiałów sypkich niewrażliwych na wilgoć – w tym kruszyw, żwiru, rud, węgla, drewna czy stali.

Jak podkreśliła prezes PKP Cargo Agnieszka Wasilewska-Semail, spółka stawia na rozwój oferty zgodnie z oczekiwaniami rynku. „Posiadanie nowego typu wagonów we flocie PKP Cargo, na które jest zapotrzebowanie rynkowe, zwiększy wachlarz ofertowy spółki i otworzy nowe możliwości przewozowe” – zaznaczyła. Według niej inwestycja ma budować przewagę konkurencyjną przewoźnika i wspierać realizację długofalowych celów strategicznych.

Restrukturyzacja i redukcje zatrudnienia

Nowe inwestycje PKP Cargo odbywają się w czasie głębokich zmian organizacyjnych. W drugiej połowie września spółka poinformowała o planowanej kolejnej rundzie zwolnień grupowych, które mają objąć do 500 pracowników. Redukcje etatów, zaplanowane do zakończenia we wrześniu 2025 roku, stanowią element procesu sanacyjnego i są konsekwencją działań restrukturyzacyjnych prowadzonych przez zarząd.

Decyzję o redukcjach kadrowych zatwierdzili zarząd i rada nadzorcza przy rekomendacji zarządcy masy sanacyjnej. Jak poinformowano, środki na wypłaty odpraw mają pochodzić ze sprzedaży niewykorzystywanych wagonów towarowych, a łączna wartość przeznaczona na ten cel nie przekroczy 35 mln zł. Spółka zapewnia, że – mimo cięć – jej celem jest ograniczenie wpływu zmian personalnych na kluczowe obszary operacyjne, w tym utrzymanie ciągłości przewozów i efektywności logistyki.

Zwolnieni pracownicy otrzymają odprawy uzależnione od długości stażu pracy. Władze PKP Cargo akcentują, że wdrażane rozwiązania mają charakter przejściowy i są niezbędne do zachowania stabilności finansowej w dłuższej perspektywie.

Zobacz też: PKP Cargo z wielkimi problemami! Część firmy zostanie sprzedana

Głębokie zmiany w zatrudnieniu

To już kolejna fala redukcji w PKP Cargo w ciągu ostatnich dwóch lat. W 2024 roku spółka zakończyła duży proces zwolnień grupowych, który objął 2515 osób. Dodatkowo, z innych przyczyn niż restrukturyzacja, z firmy odeszło 1150 pracowników. Łącznie zatrudnienie spadło wtedy o 3665 etatów, a liczba pracowników zmniejszyła się z około 14 tys. w 2023 roku do znacznie mniejszego poziomu w 2024 roku. W całej grupie kapitałowej jeszcze w 2023 roku zatrudnienie wynosiło około 20 tys. osób.

PKP Cargo, jako jeden z największych przewoźników towarowych w Europie, stoi obecnie przed wyzwaniem połączenia procesów inwestycyjnych z koniecznością dostosowania struktury organizacyjnej do nowych realiów rynkowych.

Arkadiusz Stando (astnd)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
PKP Cargo kupi 400 wagonów. A dopiero zapowiadali zwolnienia grupowe