PKP Cargo z wielkimi problemami! Część firmy zostanie sprzedana
PKP Cargo podjęło decyzję o rozpoczęciu rozmów na temat sprzedaży części swojej spółki zależnej PKP CargoTabor. W poniedziałek, 11 sierpnia 2025 roku, obie firmy zawarły list intencyjny z Województwem Lubuskim, który otwiera drogę do negocjacji dotyczących potencjalnego nabycia Sekcji Napraw Lokomotyw zlokalizowanej w Czerwieńsku. To istotny krok w ramach planowanej restrukturyzacji spółki.

Sekcja Napraw Lokomotyw w Czerwieńsku to jedno z większych w Polsce i Europie centrów zajmujących się naprawą, modernizacją oraz utrzymaniem taboru kolejowego. PKP CargoTabor prowadzi działalność w 15 zakładach, a samo centrum w Czerwieńsku zatrudnia kilkaset osób. Kilka miesięcy temu spółka zapowiadała, że w ramach restrukturyzacji może zwolnić nawet do 520 pracowników.
Warunki sprzedaży części firmy
Sprzedaż części przedsiębiorstwa jest uzależniona od kilku warunków. Przede wszystkim, Skarb Państwa musi zrezygnować z prawa wykupu składników majątku, które służą działalności w obszarze obronności i bezpieczeństwa państwa. Ponadto ewentualna transakcja będzie wymagała zgody sędziego-komisarza lub rady wierzycieli w toczącej się restrukturyzacji PKP CargoTabor.



W liście intencyjnym strony podkreślają swoją gotowość do współpracy, by zapewnić ciągłość usług związanych z utrzymaniem i naprawą taboru kolejowego. Województwo Lubuskie, jako udziałowiec spółki Polregio, a więc największego pasażerskiego przewoźnika kolejowego w Polsce, zadeklarowało, że będzie kontynuować świadczenie tych usług także na rzecz PKP Cargo. Jest to ważne, aby nie zakłócić dostępu do zaplecza technicznego w Czerwieńsku.
PKP Cargo od dawna miało pod górkę
Sama firma PKP Cargo to spółka notowana na warszawskiej giełdzie, która od lat zmaga się z problemami finansowymi. W 2024 roku odnotowała stratę netto sięgającą 2,41 mld zł, a jej kurs giełdowy spadł o ponad 77 procent w ciągu dekady. W związku z trudną sytuacją, w 2024 i 2025 roku przeprowadzono już kilka fal zwolnień grupowych, które obejmowały łącznie kilka tysięcy pracowników.
List intencyjny obowiązuje do końca 2026 roku, jednak nie jest dokumentem wiążącym. Strony mogą przedłużyć lub skrócić jego ważność. Cały proces sprzedaży Sekcji Napraw Lokomotyw ma służyć poprawie efektywności PKP CargoTabor oraz dalszej restrukturyzacji firmy, by stabilizować jej działalność i ograniczać koszty.