Co Polacy najczęściej kradną ze sklepów? To oczywiste

W sieci pojawiły się ciekawe badania na temat kradzieży w handlu detalicznym. Na uwagę zasługuje skala zjawisko oraz to, co najczęściej kradną Polacy.

Sebastian Barysz
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Co Polacy najczęściej kradną ze sklepów? To oczywiste

Szkoła Główna Handlowa i Checkpoint Systems rozpoczęły projekt badawczy “Przełamując tabu kradzieży w handlu detalicznym”, aby lepiej zrozumieć skalę zjawiska oraz sposoby jego ograniczania.

Dalsza część tekstu pod wideo

W badaniu uczestniczyło 201 przedstawicieli handlu detalicznego, w tym 121 z małych i 80 z dużych sklepów. Byli to głównie dyrektorzy i menedżerowie odpowiedzialni za bezpieczeństwo, operacje, finanse i logistykę. Co prawda poziom strat nieznanych nie zmienił się w połowie badanych firm na przestrzeni ostatnich trzech lat, jednak aż 23 proc. firm odnotowało większe straty. Oto garść ciekawych danych.

Co jest najczęściej kradzione?

Wśród najczęściej kradzionych towarów dominują produkty spożywcze (23 proc.), produkty akcyzowe (20 proc.) oraz odzież, obuwie i tekstylia (16 proc.). Najczęściej w tych grupach giną cukierki i słodycze (14 proc.), alkohol (13 proc.) oraz odzież z wyłączeniem bielizny (9 proc.). 

Te właśnie kategorie, ze względu na dużą popularność, łatwą dostępność na półkach i wysoką jednostkową wartość, generują największe straty finansowe dla sprzedawców: produkty spożywcze odpowiadają za 23 proc. strat, akcyzowe za 21 proc., a odzież i tekstylia za 18 proc.

Profil złodzieja

53 proc. badanych firm wskazało, że kradną głównie osoby w wieku 20–40 lat. Osoby powyżej 40 lat stanowią 11,9 proc., poniżej 19 lat stanowią  2,2 proc., a powyżej 60 lat zaledwie 0,3 proc.

33 proc. respondentów nie potrafiło wskazać dominującej grupy wiekowej. 83 proc. kradzieży popełniają sprawcy przypadkowi, a 2 proc. zorganizowane grupy przestępcze.