Wiadomo, kto zbuduje nowe pociągi dla PKP Intercity. Jest zwycięzca przetargu
PKP Intercity ogłosiło, że spośród złożonych ofert na zakup nowych składów piętrowych wybrano propozycję Alstom Polska. W ramach kontraktu przewoźnik zamówi 42 dwupoziomowe pociągi, które osiągną prędkość nawet 200 km/h. Wartość podstawowej części umowy przekracza 4,1 mld zł.

Nowy przetarg ogłoszono po wcześniejszych nieudanych postępowaniach z 2021 i 2023 roku, w których planowano zakup 38 składów typu push&pull. Ostatecznie oba zostały unieważnione, gdyż w ostatniej procedurze jedyna złożona oferta wyniosła aż 6,5 mld zł, czyli o ponad 2 mld zł powyżej budżetu PKP Intercity.
W lipcu przewoźnik otworzył koperty z ofertami dotyczącymi zakupu 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z zapewnieniem ich 30-letniego utrzymania. Dodatkowo umowa przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 30 składów.



Alstom kontra Stadler
W postępowaniu przetargowym udział brały dwie firmy działające w Polsce. Alstom Polska, posiadający zakład w Chorzowie, zaoferował cenę 4,1 mld zł za pociągi i niemal 2,8 mld zł za ich utrzymanie. Z kolei Stadler Polska z Siedlec przedstawił propozycję wartą 4 mld zł za same pojazdy, ale wycenioną na 3,3 mld zł w zakresie serwisu. Ostatecznie, dzięki łącznej oszczędności blisko 400 mln zł, przewoźnik zdecydował się na wybór oferty Alstomu.
Przedstawiciele Alstom Polska podkreślają, że realizacja zamówienia w całości będzie odbywać się w chorzowskiej fabryce. To zakład zatrudniający około 2,5 tys. osób i uznawany za jeden z najnowocześniejszych ośrodków produkcyjnych koncernu na całym świecie.