Gdańsk inwestuje prawie pół miliarda. To cena niezależności

W Gdańsku rusza wielka inwestycja. 455 mln zł netto będzie kosztować budowa szóstego stanowisko w Naftoporcie. To cena niezależności paliwowej.

Karol Kołtowski
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Gdańsk inwestuje prawie pół miliarda. To cena niezależności

Spółka Naftoport wraz z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk podpisały umowę na budowę szóstego stanowiska przeładunkowego w terminalu. Za budowę będzie odpowiadać polska firma Doraco.

Dalsza część tekstu pod wideo

Inwestycja ma znacząco podnieść zdolność przeładunkową Naftoportu. W zeszłym roku obsłużył on 489 tankowców, przeładowując przy tym ponad 40 mln ton ropy i innych paliw. Po rozbudowie Naftoport będzie mógł przeładować ok. 9 mln ton rocznie więcej. Ponadto nowe stanowisko pozwoli na obsługę czterech dużych zbiornikowców jednocześnie. Po rozbudowie w Naftoporcie powstanie drugie stanowisko przystosowane do obsługi największych tankowców świata VLCC, których długość wynosi ponad 300 m.

Projekt pochłonie 455 mln zł netto, z czego Naftoport pokryje 239 mln zł, a 216 mln zł – Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Zgodnie z planem rozbudowa ma zakończyć się w drugiej połowie 2028 r.

"Zwiększymy elastyczność operacyjną terminalu i jego przepustowość, a także stabilność dostaw surowców do polskich rafinerii oraz utrzymamy potencjał przeładunkowy Naftoportu w długim horyzoncie czasowym. Rozbudowa wzmocni odporność naszego systemu energetycznego na zakłócenia geopolityczne, jednocześnie wpisując się w strategiczne cele NATO i Unii Europejskiej w zakresie rozwoju infrastruktury krytycznej i niezależności energetycznej regionu" - mówi Wojciech Wrochna, pełnomocnik rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.

Kluczowa inwestycja dla bezpieczeństwa paliwowego

Terminal w Porcie Gdańsk zaopatruje rafinerie w Gdańsku i Płocku w ropę naftową. Surowiec trafia stąd też do państw ościennych. Naftoport odpowiada za ponad 50 proc. przeładunków ogółem w Porcie Gdańsk.

"Oprócz rozbudowy Naftoportu budujemy terminal gazowy typu FSRU oraz terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych – możliwy dzięki odblokowanym środkom z KPO. Niedaleko powstaje pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa. Największe elementy potrzebne do jej budowy zostaną dostarczone drogą morską, dzięki kilometrowemu pirsowi, który właśnie budujemy" – mówi Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.