Amerykański koncern stawia na Europę i inwestuje tu miliardy euro. "Tworzymy technolgie Made in EU"

Globalna firma konsultingowa EY – Parthenon (EY – P) przygotowała raport nt. ekonomicznego oddziaływania amerykańskiego koncernu Philip Morris International (PMI) na gospodarkę Unii Europejskiej. PMI to jeden z kluczowych motorów napędowych europejskiej ekonomii: firma generuje ok. 0,4 proc. unijnego PKB rocznie. Tylko w latach 2019-2023 koncern wygenerował blisko 290 mld euro wartości dodanej dla unijnej gospodarki. Na same inwestycje w UE przeznaczył w tym okresie ponad 43,3 mld euro.

Arkadiusz Stando
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Amerykański koncern stawia na Europę i inwestuje tu miliardy euro. "Tworzymy technolgie Made in EU"

Lwia część inwestycji firmy PMI w UE jest przeznaczana na badania naukowe i rozwój innowacyjnych produktów bezdymnych, którymi koncern stopniowo zastępuje papierosy. Flagowym przykładem takiej inwestycji są systemy podgrzewające tytoń IQOS.

Dalsza część tekstu pod wideo

Jak podkreśla Massimo Andolina, Prezes PMI na Europę, koncern stawia na Stary Kontynent. To tutaj toczą się prace nad technologiami bezdymnego dostarczania nikotyny – i to tutaj prowadzone są badania naukowe nad stopniem ich szkodliwości w porównaniu z dalszym paleniem papierosów:

„Łączna wartość naszych inwestycji w UE w latach 2019-2023 przekracza 43 mld euro, a nasz całkowity wkład w unijną gospodarkę sięga blisko 290 mld euro. Inwestujemy w to, co najważniejsze: w ludzi. Z PMI powiązanych jest ponad 1 milion miejsc pracy w UE, co pozwala wzmocnić lokalne gospodarki. Blisko 20 mld euro przeznaczamy na nasz łańcuch dostaw, wzmacniając regionalny, europejski ekosystem przemysłowy. Wspieramy też zrównoważone rolnictwo i kupujemy tytoń produkowany w Europie, wspierając w ten sposób europejskich rolników”mówi Massimo Andolina, Prezes Philip Morris International na Europę.

PMI to pierwsza i jak dotąd jedyna firma tytoniowa, któa zapowiedziała stopniowe wygaszenie produkcji papierosów oraz prace nad mniej szkodliwymi alternatywami dla tych palaczy, którzy w przeciwnym wypadku dalej paliliby papierosy. W ostatniej dekadzie (lata 2014-2024), czyli odkąd koncern PMI jako pierwszy wprowadził na globalny rynek systemy podgrzewające tytoń, firma zredukowała o blisko 29 proc. globalny wolumen produkcyjny papierosów. PMI zakłada, że do 2030 r. już 2/3 globalnych przychodów netto nie będzie pochodzić z papierosów, lecz z wyrobów bezdymnych.

Od 2014 r. firma zainwestowała w prace badawczo-rozwojowe poświęcone alternatywom dla papierosów ponad 14 mld dolarów. Główne centrum rozwojowo-badawcze firmy mieści się w Neuchatel w Szwajcarii, ale część z tych środków trafiła do centrów badawczych na terenie Unii Europejskiej. W latach 2019 – 2023 na prace B&R PMI przeznaczył 2,3 mld euro, w tym 301 mln euro na terenie Unii Europejskiej.

Raport EY – P, przygotowany za pomocą metodologii przepływów międzygałęziowych Wassily’ego Leontiefa obejmuje lata 2019-2023. Opracowanie pokazuje jaka wartość dodana powstała w pełnym łańcuchu wartości PMI obejmującym działalność biznesową, zatrudnienie, podatki, eksport, sprzedaż detaliczną, dostawców firmy i współpracę z rolnikami.

Raport podkreśla, że w czasie globalnych zawirowań i rosnących wyzwań gospodarczych, przed którymi stoją Unia Europejska oraz Polska, duże firmy mają szczególne znaczenie dla gospodarki.

Kluczowe dane z raportu EY – P:

  • PMI generuje 0,39% PKB Unii Europejskiej;
  • 289 mld euro wartości dodanej do gospodarki UE (2019 – 2023);
  • 181 mld euro podatków w UE w latach 2019-2023, z czego tylko w 2023 r.: 38,2 mld eur w UE i 14,3 mld zł w Polsce;
  • blisko 1 mln miejsc pracy związanych z PMI w UE” +28 tys. miejsc pracy w UE, +4 tys. w Polsce;
  • 19 fabryk PMI w UE, w tym 1 w Polsce (Kraków);
  • +45 tys. dostawców PMI w UE, w tym ok. 8 tys. w Polsce;
  • 625 mln euro na zakup tytoniu w UE, w tym 25 mln euro w Polsce;

W latach 2019 – 2023 r. działalność Philip Morris International (PMI) wygenerowała w Unii Europejskiej ponad 289 miliardów euro wartości dodanej do gospodarki UE. W tym 94,1 mld euro to wartość dodana wytworzona przez działalność firmy, a 13,7 mld euro to wartość dodana w łańcuchu wartości sprzedawców detalicznych PMI. Dodatkowo, wszystkie spółki PMI operujące w Unii Europejskiej, odprowadziły w latach 2019 – 2023 ponad 181 mld euro podatków. W 2023 r. wartość dodana wytworzona przez Philip Morris International wyniosła 65,8 mld euro i odpowiadała za 0,39% PKB Unii Europejskiej.

Amerykański koncern stawia na Europę i inwestuje tu miliardy euro. "Tworzymy technolgie Made in EU"

Źródło: Raport EY-Partheon „Economic Footprint of Philip Morris International Inc. in the European Union”

Philip Morris International współpracuje z 45 tys. dostawców w całej Unii Europejskiej, w tym z ponad 8 tys. firm w Polsce. Wartość zakupów PMI w ramach sieci europejskich dostawców w latach 2019-2023 wyniosła ponad 19 mld euro, w tym 1,8 mld euro w Polsce.

Amerykański koncern stawia na Europę i inwestuje tu miliardy euro. "Tworzymy technolgie Made in EU"

Źródło: Raport EY-Partheon „Economic Footprint of Philip Morris International Inc. in the European Union”

Philip Morris International, w okresie objętym badaniem EY – P, przeznaczył na inwestycje w Unii Europejskiej 43,3 mld euro. Ta kwota obejmuje budowę nowych obiektów i linii produkcyjnych, rozwój umiejętności pracowników i współpracowników, budowę i rozwój sieci partnerów oraz dystrybutorów, a także współpracę z sektorem rolnym i handlem detalicznym.

W Polsce, według wyliczeń Philip Morris Polska, łączna wartość inwestycji w latach 1996-2024 przekroczyła 30 mld zł. Ta kwota obejmuje także ostatnią inwestycję w fabrykę w Krakowie, zakończoną w marcu 2025 r., o wartości blisko 1 mld zł, dzięki której zakład rozpoczął produkcję dwóch rodzajów tytoniu do podgrzewania. Inwestycja umożliwiła utworzenie ponad 350 specjalistycznych stanowisk pracy oraz rozszerzenie polskiego eksportu firmy o tytoń podgrzewany.

Philip Morris International kupuje tytoń bezpośrednio od rolników. Wartość tych zakupów w latach 2019 – 2023 wyniosła w ramach całej Unii Europejskiej 625 mln euro. Dzięki współpracy z PMI wartość wynagrodzenia rolników – jak wylicza EY-P – wzrosła w ciągu latach objętych badaniem o ponad 10 mld euro. Sektor upraw tytoniu tworzy w Europie ponad 390 tysięcy stałych i tymczasowych miejsc pracy dla rolników, członków ich rodzin i pracowników sezonowych.

W Polsce wartość zakupów tytoniu przez PMI w okresie objętym badaniem to ponad 25 mln euro. Polska jest czwartym co do wartości dostawcą tytoniu dla PMI w Europie (po Włoszech, Hiszpanii i Grecji). W latach 2012-2024 Philip Morris zakupił bezpośrednio pod polskich rolników ponad 40 tys. ton tytoniu. Według szacunków CASE w Polsce pracą przy uprawie tytoniu zajmuje się ponad 20 tysięcy osób. Wartość unijnego eksportu, wygenerowanego przez produkty Philip Morris International w latach 2019-2023, to 33,4 mld euro.

Polski tytoń i wyroby tytoniowe są od lat w ścisłej czołówce produktów eksportowanych przez Polskę na rynki unijne i poza UE. Według danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w pierwszym półroczu 2025 r. największy udział w całkowitej strukturze polskiego eksportu miały wyroby mięsne (22 proc.), eksport ziaren i zbóż (11 proc.) oraz tytoń i wyroby tytoniowe (10 proc.), które znalazły się na 3. miejscu. Biorąc jednak pod uwagę wartość eksportu polskich produktów rolno-spożywczych do UE, wyroby tytoniowe zajmują pierwsze mieksce (2,4 mld euro w I półroczu b.r.).

Według raportu EY-P wartość eksportu tytoniu do podgrzewania wyprodukowanego przez PMI w ostatnich latach we Włoszech stanowiła ponad 90 proc. wartości eksportu oliwy, w Rumunii było to 50 proc. wartości eksportu pszenicy, a w Grecji blisko 60 proc. wartości eksportu sera feta.

PMI zatrudnia w UE blisko 21,5 tys. osób, w tym ponad 4 tys. w Polsce: to stanowiska w krakowskiej fabryce, centrum usług wspólnych, spółce zajmującej się skupem liści tytoniu i warszawskim biurze spółki zajmującej się m.in. dystrybucją i sprzedażą wyrobów PMI.

W całym łańcuchu wartości PMI w Europie przekłada się to ponad 600 tys. miejsc pracy w handlu detalicznym i na ponad 17,2 mld euro pensji wypłaconych w latach 2019 – 2023 w tym sektorze. Sprzedaż produktów PMI w l. 2019 – 2023 zapewniła sprzedawcom detalicznym ponad 13 mld euro marży brutto.

Motorem napędowym biznesowej transformacji Philip Morris International są wysoce wykwalifikowani pracownicy. PMI stworzył szereg programów rozwojowych, w tym 19 programów rozwoju umiejętności liderskich, 46 programów rozwoju kluczowych umiejętności biznesowych i 28 programów budowania wiedzy technicznej i specjalistycznej z zakresu m.in. IT, finansów i działalności operacyjnej. W latach 2019-2023 firma zainwestowała w rozwój zawodowy pracowników na terenie UE ponad 37 mln euro.