Te produkty drożeją w zastraszającym tempie. Każdy Polak je kupuje
Z jednej strony docierają do nas pozytywne informacje na temat inflacji we wrześniu, a z drugiej strony widać wyraźnie, że ceny artykułów spożywczych rosną. Wskazuje na to najnowsza analiza 93 tys. cen we wrześniu.

GUS potwierdził inflację CPI we wrześniu na poziomie 2,9 proc. rok do roku. Jedną z wielu składowych inflacji są ceny artykułów spożywczych. Niektóre z nich rosną wręcz na naszych oczach – wynika z raportu "Indeks cen w sklepach detalicznych”, który został przygotowany przez UCE Research i Uniwersytet WSB Merito.
Drożyzna w praktyce
Autorzy raportu wzięli pod lupę 17 kategorii w sklepach spożywczych. Większość z nich, bo aż 14, zanotowało wzrost cen we wrześniu rdr, a tylko pozostałe 3 zaliczyły spadki.


Królem drożyzny są artykuły tłuszczowe, które we wrześniu podrożały o 11,9 proc. rdr. Na czele stawki plasuje się olej – aż o 16,2 proc. droższy rdr. I nie bez powodu te ceny rosną.
W kończącym się sezonie 2024/2025 branża olejarska zmaga się z niedoborem oleju, mimo że krajowe tłocznie dysponują zdolnościami przerobowymi przekraczającymi 4 mln ton nasion rzepaku rocznie. W sezonie 2025/2026 deficyt ma sięgnąć co najmniej 0,5 mln ton, co negatywnie wpłynie na działalność krajowych zakładów tłuszczowych oraz przyczyni się do wzrostu cen wyrobów olejowych.
Chemia gospodarcza zajmuje 2. miejsce w kategorii wzrostów cen we wrześniu. Aż o 7,7 proc. rdr. Co ciekawe, w sierpniu notowano spadek –1,1 proc. Wynika to z sezonowości rzeczonych artykułów, mniejszego popytu i różnych promocji, które zaniżały ceny. Skończyły się wakacje, zaczyna się sprzątanie i wracają “normalne” ceny.
Podium zamykają napoje bezalkoholowe, które we wrześniu podrożały o 7,4 proc. rdr. Tuż za podium używki (np. kawa, herbata, alkohole) ze wzrostem 7,1 proc. Wzrosty windowane są oczywiście przez kawę: mielona zdrożała o 36,1 proc. rdr, zaś rozpuszczalna o 23,7 proc. rdr.
Mięso, nabiał, owoce, środki higieny osobistej również podrożały we wrześniu. Odpowiednio o 6,7 proc., 6,4 proc., 6,2 proc. i 6,2 proc.
Co potaniało?
Jeśli chodzi o spadki, to w raport wskazuje na trzy kategorie produktów. Na pierwszym miejscu jest karma dla zwierząt (taniej 1,9 proc. rdr), warzywa (taniej 1,5 proc. rdr) oraz artykuł dla dzieci (taniej 0,9 proc. rdr).