Polacy nie chcą już chodzić na zakupy. Galerie zaliczają ogromny spadek

W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku galerie handlowe w Polsce odnotowały wyraźny spadek liczby odwiedzających. W porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim straciły one 6,9 proc. klientów. Chociaż główną przyczynę tego trendu eksperci upatrują w nieustannym rozwoju handlu internetowego oraz rosnącej popularności zakupów online u największych graczy e-commerce, nie stanowi to pełnego obrazu sytuacji, szczególnie gdy przyjrzymy się danym regionalnym.

Arkadiusz Stando (astnd)
1
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Polacy nie chcą już chodzić na zakupy. Galerie zaliczają ogromny spadek

Według raportu przygotowanego przez Proxi.cloud i Grupę Blix nie wszystkie województwa dotknęły zmiany w takim samym stopniu. Województwo świętokrzyskie odnotowało największy, bo aż 11,1-procentowy spadek odwiedzalności w ujęciu rocznym. Z kolei mieszkańcy Mazowsza wciąż najchętniej odwiedzają galerie handlowe, gdzie spadek był najmniej odczuwalny i wyniósł 4,4 proc. Równie wymownym wskaźnikiem jest średni czas wizyty, który rok do roku także się skrócił – o 3,8 proc. Współautor raportu z Grupy Blix, dr Krzysztof Łuczak, podkreśla, że przyczyną tego zjawiska nie jest wyłącznie łatwiejsza dostępność zakupów w sieci. Zwraca uwagę również na to, że klienci bardziej rozważnie podejmują decyzje zakupowe, a coraz wyższe ceny także odgrywają istotną rolę.

Dalsza część tekstu pod wideo

Koniec spontanicznych wyjść na zakupy

Raport wskazuje, że konsumenci przestali postrzegać galerie handlowe jako miejsca na spontaniczne wyjścia. Obecnie zakupy są planowane z wyprzedzeniem, a odwiedzający zazwyczaj wybierają się po konkretnie zaplanowane produkty.

Eksperci analizujący dane zwracają uwagę, że spadki zarówno pod względem liczby klientów, jak i długości wizyt, nie są nadzwyczaj drastyczne. Przypominają, że latem ubiegłego roku rozgrywano turniej UEFA Euro 2024, co wzbudziło większy ruch w galeriach handlowych. Z tego powodu statystyki te mogą być częściowo zniekształcone.

Widać także zróżnicowanie w tempie rozwoju e-commerce w zależności od wielkości miejscowości. Zdaniem autorów raportu, to właśnie w mniejszych ośrodkach rozwój internetowych zakupów postępuje szybciej, ponieważ galerie handlowe wydają się tam mniej atrakcyjne niż w dużych miastach. Mimo tego wizyta w centrum handlowym oferującym kino, strefę gastronomiczną czy kręgielnię pozostaje niezwykle kuszącą propozycją – i tych atrakcji nie da się zastąpić zakupami online.