Płacą niemal 7 tysięcy, a chętnych brakuje. Szukają ponad tysiąc osób

Mimo tysięcy nowych zgłoszeń śląska Policja wciąż zmaga się z poważnymi brakami kadrowymi.

Arkadiusz Stando
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Płacą niemal 7 tysięcy, a chętnych brakuje. Szukają ponad tysiąc osób

Komenda Wojewódzka w Katowicach prowadzi intensywną rekrutację zarówno funkcjonariuszy, jak i pracowników cywilnych. Kandydaci mogą liczyć na wynagrodzenie zaczynające się od 6300 zł brutto miesięcznie w trakcie szkolenia oraz na liczne dodatki po jego ukończeniu.

Dalsza część tekstu pod wideo

Od początku 2025 roku do Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach wpłynęło ponad 4 tysiące podań o przyjęcie do służby. Pomimo tego liczba wolnych stanowisk wciąż pozostaje wysoka – w śląskim garnizonie brakuje obecnie 1068 funkcjonariuszy. Nadinsp. Mariusz Krzystyniak, komendant wojewódzki policji, przyznał w rozmowie z Polskim Radiem Katowice, że liczy na spadek tej liczby jeszcze w tym roku. "Liczę, że do końca roku wakat spadnie do około dziewięciuset, może ośmiuset" – dodał.

Nabór do śląskiej Policji obejmuje obecnie m.in. oddział prewencji. Osoby, które pomyślnie przejdą proces rekrutacyjny, w czasie szkolenia otrzymają około 6300 zł brutto miesięcznie, a po jego ukończeniu co najmniej 6771 zł brutto, nie wliczając dodatków za wysługę lat i świadczeń socjalnych.

Wysokie wymagania w służbie prewencyjnej

Służba w prewencji wymaga nie tylko dobrej kondycji fizycznej, lecz także gotowości do pracy w systemie zmianowym, w tym podczas weekendów i dni wolnych. Do obowiązków policjantów należy utrzymanie porządku publicznego, zapobieganie wykroczeniom i przestępstwom, a także szybkie reagowanie w sytuacjach zagrożenia. Funkcjonariusze współpracują również z lokalnymi instytucjami, wspierając działania prewencyjne i interwencyjne.

Podczas szkolenia kandydaci zdobywają niezbędne umiejętności z zakresu prawa, taktyki interwencji, łączności oraz pomocy przedmedycznej. Po zakończeniu kursu młodzi funkcjonariusze rozpoczynają służbę w jednostkach podległych, w zależności od zapotrzebowania kadrowego.

Poszukiwani również pracownicy cywilni

Oprócz funkcjonariuszy Komenda Wojewódzka w Katowicach prowadzi rekrutację na stanowiska cywilne. Wśród nich znajduje się inspektor ds. magazynowych w Wydziale Zaopatrzenia. Do obowiązków zatrudnionej osoby będzie należało m.in. ewidencjonowanie materiałów, nadzór nad gospodarką magazynową oraz współpraca z pozostałymi wydziałami komendy. Wynagrodzenie zasadnicze wynosi około 4968 zł brutto miesięcznie, a pracownik może liczyć na dodatki za staż pracy, nagrody okresowe i tzw. trzynastkę.

Podobne zasady dotyczą stanowisk inspektorów ds. obsługi sekretarsko-biurowej i kancelaryjnej w Wydziale Postępowań Administracyjnych oraz w Wydziale Konwojowym i Policji Sądowej. Osoby zatrudnione na tych stanowiskach zajmują się prowadzeniem sekretariatu, przygotowywaniem dokumentacji i pism urzędowych oraz wsparciem administracyjnym jednostek policyjnych.

Rekrutacja cywilna wymaga co najmniej wykształcenia średniego oraz dobrej znajomości obsługi komputera i zasad pracy kancelaryjnej. Komenda Wojewódzka podkreśla, że zatrudnienie w Policji wiąże się nie tylko z pewnym i stabilnym miejscem pracy, ale także z możliwością rozwoju zawodowego w strukturach państwowych.