Dzień wolny za 1 listopada. “To pracodawca decyduje”
Zbliża się 1 listopada. Jak wiemy, będzie to sobota. Ci pracownicy, dla których sobota jest dniem wolnym, mają prawo do dodatkowego dnia wolnego. W związku z tym Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki przypomina o kilku sprawach.

Główny Inspektor Pracy zamieścił w mediach społecznościowych komunikat przypominający o obowiązujących zasadach w sytuacji, gdy święto ustawowo wolne od pracy wypada w sobotę. W tym roku sytuacja ta dotyczy dnia Wszystkich Świętych, czyli 1 listopada.
Pracodawca decyduje, a nie pracownik
W tym roku dzień Wszystkich Świętych wypada w sobotę, a to oznacza że pracownicy, dla których sobota jest dniem wolnym od pracy, muszą dostać dodatkowy dzień wolny. To pracodawca decyduje, kiedy udzieli dnia wolnego od pracy. Może zgodzić się na nasz wniosek, ale nie jest do tego zobowiązany.
Pracodawca powinien przyznać dodatkowy dzień wolny w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym wystąpiło święto. Może jednak indywidualnie określić, kiedy poszczególni pracownicy odbiorą należny im dzień wolny. Nie ma obowiązku udzielania go wszystkim jednocześnie.



Dla większości pracowników oznacza to, że wolne będzie musiało nastąpić w listopadzie, ani wcześniej, ani później. Tylko wtedy, kiedy w firmie obowiązuje inny okres rozliczeniowy niż jednomiesięczny, na przykład trzymiesięczny czy nawet dwunastomiesięczny, wolne może nastąpić w innym miesiącu niż w listopadzie.
Co z L4? Co z urlopem?
Jeśli w dniu wyznaczonym na odbiór wolnego pracownik przebywa na zwolnieniu lekarskim, prawo do dodatkowego dnia wolnego przepada. Inaczej wygląda sytuacja, gdy na ten termin przypadł zaplanowany wcześniej urlop wypoczynkowy. Wówczas dzień ten wraca do puli urlopowej i może zostać wykorzystany do końca września następnego roku.