Warszawa zamówiła 120 autobusów spalinowych. Posłużą nie tylko do przewozu
Warszawa szykuje się na duże zakupy taborowe. Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na 120 nowych autobusów przegubowych, które mają trafić na ulice stolicy od jesieni 2026 roku.

Każdy z pojazdów będzie miał 18 metrów długości i zostanie wyposażony w nowoczesne rozwiązania poprawiające komfort podróży pasażerów. Nowe autobusy nie będą jednak służyć wyłącznie codziennym potrzebom komunikacyjnym. ZTM zaplanował, że pojazdy będą mogły pełnić rolę wsparcia w sytuacjach kryzysowych, od ewakuacji ludności po transport osób rannych na noszach lub leżankach. Dzięki specjalnemu wyposażeniu wnętrze będzie można szybko dostosować bez użycia zaawansowanych narzędzi.
Tym razem autobusy spalinowe
Pojazdy zostaną zasilone olejem napędowym, co, jak tłumaczy ZTM, ma zagwarantować ich niezawodność w przypadku przerw w dostawach prądu czy gazu. Dodatkowo autobusy otrzymają udogodnienia takie jak klimatyzacja, system informacji pasażerskiej, miejsca dla wózków czy przyciski w alfabecie Braille’a. Na dachach znajdą się panele fotowoltaiczne, które pomogą w oszczędzaniu energii.



Przetarg podzielono na dwie części, obejmujące po 60 autobusów każda, a producenci mogą zgłaszać oferty zarówno na całość, jak i na jedną z nich. Co istotne, umowa przewiduje możliwość domówienia kolejnych 100 pojazdów. Termin składania ofert mija 16 września, a pierwsze dostawy zaplanowano między październikiem a grudniem 2026 roku.
Inwestycja ma być współfinansowana w ramach Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025–2026. Nowe autobusy po zakupie trafią do Miejskich Zakładów Autobusowych, które będą odpowiadać za ich eksploatację. Jak podkreśla ZTM, to ważny krok nie tylko dla poprawy jakości transportu publicznego w Warszawie, ale też dla bezpieczeństwa mieszkańców w obliczu ewentualnych zagrożeń.