Kapryśne pokolenie Z. Zmieniają pracę jak rękawiczki
Co pokolenie, to obyczaj. Najmłodsze pracujące wyznacza obecnie nowe trendy i wygląda na to, że wśród nich nie ma przywiązania do pracodawcy.
Pokolenie Z rozpoczyna karierę z rekordowo krótkim stażem w pierwszej pracy, który średnio wynosi zaledwie 1,1 roku – wynika z globalnego raportu Randstad. To znacznie mniej niż w przypadku starszych pokoleń, jednak jak podkreślają autorzy badania, mobilność młodych nie wynika z braku lojalności, ale z dążenia do szybszego rozwoju i jasnych ścieżek kariery.
Eksperci wskazują, że przedstawiciele najmłodszego pokolenia na rynku pracy cechują się pewnością siebie, ambicją i wysokimi oczekiwaniami wobec pracodawców. Jednocześnie wchodzą do świata zawodowego, w którym możliwości dla początkujących maleją, a wymagania systematycznie rosną. Raport Randstad "The Gen Z workplace blueprint: future focused, fast moving" został przygotowany na podstawie badania 11 250 pracowników na 15 rynkach oraz analizy ponad 126 mln ofert pracy.
Z opublikowanych danych wynika, że średni okres zatrudnienia młodych w pierwszych pięciu latach kariery jest krótszy nie tylko od wyniku generacji Y (1,8 roku), ale także pokolenia X (2,8 roku) czy wyżu demograficznego (2,9 roku).
Zmienność pracy a ambicje młodych
Krótki czas spędzony w jednej firmie nie oznacza, że Gen Z nie myśli długoterminowo. Jak podkreślono w raporcie, młodzi zmieniają pracę przede wszystkim wtedy, gdy nie dostrzegają możliwości awansu lub rozbudowanych ścieżek rozwoju. Co trzeci pracownik pokolenia Z planuje zmienić pracę w ciągu najbliższego roku, co nie świadczy o braku lojalności, lecz o determinacji w poszukiwaniu miejsca, które spełni ich aspiracje.
Jednocześnie młode pokolenie oczekuje elastycznych warunków zatrudnienia, przestrzeni do nauki wspieranej przez nowe technologie i pracy zgodnej z ich wartościami. Dane Randstad wskazują, że jedynie 45 proc. przedstawicieli Gen Z zajmuje obecnie klasyczne etaty, podczas gdy ponad połowa aktywnie poszukuje nowych możliwości. Zaledwie 11 proc. zadeklarowało, że planuje pozostać w obecnej roli na dłużej.
Zmniejszająca się liczba ofert juniorskich
Znaczącym wyzwaniem są także kurczące się możliwości dla osób z małym doświadczeniem. Globalnie liczba ofert pracy dla kandydatów z 0–2-letnim stażem spadła od stycznia 2024 roku aż o 29 punktów procentowych. Największe cięcia dotknęły branżę techniczną, gdzie liczba juniorów zmniejszyła się o 35 proc. W logistyce ubyło 25 proc. miejsc, a w sektorze finansowym – 24 proc.
Konsekwencją tej sytuacji jest rosnąca rotacja. Autorzy raportu zwracają uwagę, że 41 proc. pracowników pokolenia Z bierze pod uwagę swoje długofalowe cele zawodowe, co jest odsetkiem wyższym niż w starszych generacjach.
