20 mld złotych i 300 km. Historyczny moment dla Polski i NATO

W Warszawie podpisano wstępne porozumienie dotyczące rozbudowy krajowej infrastruktury paliwowej, które ma pozwolić na jej przyłączenie do systemu rurociągów NATO. 

Sebastian Barysz
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
20 mld złotych i 300 km. Historyczny moment dla Polski i NATO

Dokument został zawarty pomiędzy Zakładem Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego a spółką PERN S.A., w obecności wiceszefa MON Cezarego Tomczyka. Porozumienie obejmuje także plany budowy magazynów paliw dla sił Sojuszu.

Dalsza część tekstu pod wideo

Wielka inwestycja NATO w Polsce

Wiceminister Cezary Tomczyk podkreślił znaczenie działań, jakie właśnie zainicjowano. Jego zdaniem, rozpoczynający się proces stanowi ważny krok w kierunku wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego i militarnego Polski.

Według informacji przekazanych przez wiceszefa MON, planowane jest wybudowanie rurociągów o długości 300 kilometrów, które połączą granicę z Niemcami z bazą PERN pod Bydgoszczą. Jak zaznaczył, całkowita wartość inwestycji może sięgnąć 20 miliardów złotych.

Mówimy o projekcie, który jeżeli krok po kroku doprowadzimy ten projekt do finalizacji, będzie na poziomie 20 mld złotych. Mówimy o budowie rurociągów na odcinku 300 kilometrów - od granicy z Niemcami do bazy PERN pod Bydgoszczą. I mówimy o jednej z największych inwestycji w bezpieczeństwo państwa polskiego w ciągu ostatnich 30 lat.

Cezary Tomczyk

Zwieńczenie wieloletnich rozmów

Tomczyk przypomniał, że rozmowy dotyczące włączenia Polski w system NATO Pipeline System sięgają 2014 roku, czyli momentu aneksji Krymu przez Rosję. 

Wtedy na poziomie roboczym, na poziomie NATO narodziła się koncepcja, żeby kraje natowskie, które przystąpiły do sojuszu w 1999 roku mogły stać się częścią tego wielkiego systemu. Walczyliśmy o ten projekt de facto przez 11 lat.

Cezary Tomczyk

Środki na przygotowanie i zaprojektowanie inwestycji zostały przyznane przez Biuro Zasobów NATO. Samo opracowanie planów ma być zadaniem Zakładu Inwestycji NATO, działającego pod egidą Ministerstwa Obrony Narodowej.

Tomczyk zaznaczył, że kolejnym etapem po zakończeniu projektowania będzie uzyskanie zgody wszystkich państw członkowskich NATO na realizację budowy.