Tak działa PKP Cargo po restrukturyzacji. Widać efekty

PKP Cargo, mimo trudnej sytuacji w branży, odnotowało w trzecim kwartale 2025 roku dodatni wynik operacyjny i zysk netto, wskazując na wyraźny efekt prowadzonej restrukturyzacji.

Arkadiusz Stando
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Tak działa PKP Cargo po restrukturyzacji. Widać efekty

W opublikowanym we wtorek komunikacie spółka poinformowała, że w trzecim kwartale 2025 r. wypracowała 7,5 mln zł zysku netto oraz 36,1 mln zł zysku na działalności operacyjnej. Firma, znajdująca się w procesie głębokiej restrukturyzacji, podkreśla, że to pierwszy od dłuższego czasu kwartał z dodatnim wynikiem na poziomie netto.

Dalsza część tekstu pod wideo

W okresie pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 r. Grupa PKP Cargo osiągnęła 90,8 mln zł zysku operacyjnego, przy jednoczesnej stracie netto w wysokości 10,4 mln zł. Przychody z tytułu umów z klientami wyniosły w tym czasie 2,76 mld zł, co odzwierciedla skalę działalności przewoźnika na rynku kolejowych przewozów towarowych.

Spółka oceniła, że rezultaty za trzy kwartały 2025 r. oznaczają wyraźną poprawę względem analogicznego okresu 2024 r., kiedy po dziewięciu miesiącach zarówno wynik netto, jak i EBIT kształtowały się na poziomie około minus 800 mln zł. Według zarządu prowadzone działania restrukturyzacyjne i program optymalizacji kosztów zaczynają przynosić wymierne efekty, a obserwowany trend stabilizowania się wyników finansowych staje się coraz wyraźniejszy.

W komunikacie przytoczono wypowiedź prezes Agnieszki Wasilewskiej-Semail, która wskazała, że kluczowym założeniem obecnej strategii jest stopniowe wzmacnianie grupy kapitałowej PKP Cargo, tak aby była bardziej nowoczesna i przygotowana na zmienność rynku. Zaznaczyła, że prowadzone są zmiany organizacyjne, których celem jest podniesienie bieżącej efektywności operacyjnej oraz zwiększenie odporności spółki na wahania koniunktury.

Prezes zwróciła uwagę, że oprócz działań wewnątrz organizacji istotną rolę odgrywa sposób zarządzania aktywami. Według niej spółka kładzie nacisk na takie wykorzystanie posiadanego majątku, aby był on możliwie jak najściślej powiązany z generowaniem przychodów. Podkreśliła, że podejmowane kroki przekładają się na poprawę płynności oraz pozwalają skoncentrować się na najbardziej dochodowych obszarach działalności, w szczególności przewozach intermodalnych oraz obsłudze ładunków specjalistycznych.

Mniejsze nakłady inwestycyjne w 2025 roku

W raportowanym okresie dziewięciu miesięcy 2025 r. Grupa PKP Cargo przeznaczyła na inwestycje 304,2 mln zł. Oznacza to spadek o 42,9 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2024 r. Redukcja nakładów jest elementem dostosowania planów inwestycyjnych do sytuacji rynkowej oraz prowadzonych procesów restrukturyzacyjnych.

Wydatki inwestycyjne obejmowały przede wszystkim nabycie rzeczowych aktywów trwałych oraz aktywów niematerialnych. Środki były kierowane na zakupy i modernizacje, a także na tzw. komponent remontowy, czyli naprawy i okresowe przeglądy taboru. Spółka akcentuje, że mimo ograniczenia łącznej kwoty inwestycji, pozostają one skoncentrowane na utrzymaniu sprawności technicznej floty i poprawie efektywności eksploatacji.

Władze PKP Cargo wskazują, że racjonalizacja inwestycji jest jednym z elementów programu poprawy rentowności. W praktyce oznacza to rezygnację z części projektów o niższej stopie zwrotu oraz priorytetowe traktowanie tych zadań, które bezpośrednio wspierają kluczowe segmenty działalności, takie jak przewozy intermodalne czy przewóz ładunków o wysokiej wartości dodanej.

Trudne otoczenie dla przewozów kolejowych

Z opublikowanego raportu kwartalnego wynika, że wyniki branży kolejowego transportu towarowego za pierwsze dziewięć miesięcy 2025 r. potwierdzają bardzo trudną sytuację sektora. Przewoźnicy działający na rynku mierzą się ze słabym popytem w Europie Zachodniej oraz z pogarszającymi się uwarunkowaniami w otoczeniu międzynarodowym, co przekłada się na spadek wolumenów przewozów.

W dokumencie wskazano, że do najważniejszych czynników negatywnie wpływających na przewozy należą trwająca wojna w Ukrainie, zakłócenia i ograniczenia w światowym handlu oraz wysokie koszty produkcji w Europie. Dodatkowym obciążeniem są niekonkurencyjne w stosunku do największych globalnych graczy stawki za energię elektryczną, co podnosi koszty działalności przewoźników kolejowych.